Translate

Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

30.06.2024

-

 یک بلاگر اینستاگرامی در قزوین بازداشت و صفحه اش مسدود شد...

 روز جمعه هشتم تیرماه، وحید نعمتی، بلاگر اینستاگرامی به دلیل آنچه “انتشار محتوای مجرمانه” خوانده شده است، توسط نیروهای امنیتی در قزوین احضار و بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، #وحید_نعمتی، بلاگر اینستاگرامی بازداشت شد.

این بلاگر اینستاگرامی که با تولید ویدیوهای طنزآمیز نسبت به اتفاقات روز واکنش نشان میداد، روز هشتم تیر ۱۴۰۳، به یکی از نهادهای امنیتی در #قزوین احضار و بازداشت شد. همچنین محتواهای صفحات اینستاگرام و فیسبوک این شهروند با حدود ۹۰ هزار دنبال کننده، حذف و تصویری با نوشته “حسب دستور مقام محترم قضایی این صفحه به علت انتشار محتوای مجرمانه مسدود شد” در آنها قرار گرفته است.

27.06.2024

-

 وزیر کشور آلمان نانسی فِیزر : 

آلمان عاملان "تجلیل از تروریسم" را اخراج می‌کند ...

کابینه دولت آلمان پیش‌نویس وزیر کشور نانسی فِیزر را تصویب کرد که بر اساس آن اخراج از کشور باید پس از تایید حتی یک جرم تروریستی امکان‌پذیر گردد. این جرم می‌تواند انتشار محتوایی در تأیید و تمجید اقدامات تروریستی در شبکه‌های اجتماعی باشد و این حتی یک "لایک" را هم شامل می‌شود. دولت آلمان بدین‌گونه به پست‌های نفرت‌پراکنانه آنلاین واکنش نشان می‌دهد، به گونه‌ای که در پی حمله حماس به اسرائیل یا حمله مرگبار با چاقو در یک رویداد اسلام‌گرایانه در مانهایم دیده شد.

25.06.2024

-

 گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر – خرداد ۱۴۰۳

آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت #حقوق_بشر در ایران در دوره زمانی خرداد ماه ۱۴۰۳ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در #ایران تهیه شده است، این گزارش، تصویری گسترده و تکان‌دهنده از نقض حقوق بشر در ابعاد مختلف ارائه می‌دهد. از اجرای حکم #اعدام تا نقض آزادی‌های فردی و اجتماعی، از خشونت نظامی و قضایی تا مشکلات کارگری و #اعتراضات، همگی نشان‌دهنده چالش‌های جدی در زمینه رعایت حقوق بشر در ایران هستند. این گزارش همچنین بر میزان بالای اعدام‌ها، بازداشت‌ها، و محکومیت‌های سنگین بر اساس اتهامات مختلف تاکید دارد و نشان می‌دهد که این رویدادها در سراسر کشور گسترده‌اند.


خلاصه اجرایی ، در طول خرداد ۱۴۰۳، شاهد گستره‌ای از نقض‌های حقوق بشر در سراسر ایران بودیم. با ارزیابی‌های دقیق و گزارش‌های دریافتی، مجموعاً صدها مورد نقض حقوق بشر شناسایی و ثبت شده است که شامل نقض حقوق زندانیان، #آزادی_بیان، حق تحصیل، #حقوق_کودک، خشونت‌های خانگی، خشونت مبتنی بر جنسیت، #بهداشت و #محیط_زیست، حقوق کار، و خشونت نظامی و قضایی می‌شود.

یافته‌های کلیدی این گزارش عبارت‌اند از:

⚫️ اجرای حکم اعدام در مواردی که فرآیندهای عدالتی منصفانه رعایت نشده است.

⚫️ سرکوب گسترده آزادی بیان و بازداشت‌های خودسرانه.

⚫️ خودکشی‌های ناشی از فشار و ناامیدی در بین کودکان و نوجوانان.

⚫️ افزایش نگران‌کننده قتل‌های ناموسی و خشونت علیه زنان.

⚫️ تداوم نقض حقوق کار و شرایط کاری ناعادلانه.

⚫️ استفاده بی‌رویه از زور توسط نیروهای انتظامی و امنیتی

-

 ۱۶۰ نماینده پارلمان و حدود ۳۵۰ نماینده مجالس ایالتی آلمان بیانیه‌ای را امضا کردند که در آن از دولت این کشور خواسته شده سیاستی سخت‌گیرانه‌تر در قبال ایران در پیش گیرد. خواست این نمایندگان از جمله قرار دادن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی و "تحریم علیه رژیم ستمگر ایران" هستند.  

این بیانیه روز دوشنبه چهار تیر (۲۴ ژوئن) و با عنوان "آزادی و مقاومت در ایران تضمین کننده صلح و امنیت در جهان است" منتشر شده  است. نمایندگان أحزاب مختلف پارلمان آلمان بر این باورند که "برای رسیدن به ایرانی دمکراتیک و سکولار باید از مقاومتمردم در برابر جمهوری اسلامی دفاع کرد". از جمله مبتکران این بیانیه ریتا زوسموت، رئیس سابق پارلمان آلمان (بوندستاگ)،  هورست تلتشیک، مشاور آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین این کشور و رئیس سابق کنفرانس امنیتی مونیخ و پروفسور کریستوف دگنهارت، حقوقدان قانون اساسی هستند. این ابتکار همچنین توسط کمیته "ایران آزاد" حمایت می‌شود که شنبه آینده (۲۹ ژوئیه) در برلین اعلام تظاهرات کره، تظاهراتی که قرار است به یک تجمع اعتراضی محوری برای ایرانیان تبعیدی تبدیل شود. از جمله اعضای این کمیته کریستینا-ماریا بامل، مدیر کلیسای انجیلی برلین-براندنبورگ، و کاترین بورنمولر، رئیس افتخاری انجمن بین‌المللی حقوق بشر هستند.

21.06.2024

-

منابع حقوق بشری از محکوم شدن ۵ شهروند نوکیش مسیحی ایرانی به بیش از ٢۵ سال  حبس خبر داده‌اند. 

 

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در گزارشی نوشت: «اخیراً با حکم دادگاه انقلاب اهواز حمید افضلی به ۱۰ سال حبس، نصرالله موسوی، بیژن قلی‌زاده و ایمان صالحی، هر کدام به ۵ سال زندان و ظهراب شهبازی، به ۹ ماه حبس و در مجموع، این پنج شهروند نوکیش مسیحی به ٢۵ سال و ٩ ماه زندان محکوم شده‌اند.»  نهادهای امنیتی تا کنون درباره اتهامات انتسابی به این ۵ شهروند اطلاع‌رسانی نکرده‌اند. 
 علاوه بر این، دادگاه انقلاب اهواز به تازگی یک نوکیش مسیحی ساکن ایذه به نام یاسین موسوی را به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم کرده است. اتهام‌های منتسب به او از جمله "عضویت در دسته یا جمعیت‌هایی با هدف برهم زدن امنیت" و "تبلیغ علیه حکومت از طریق ترویج مسیحیت" عنوان شده است.  موسوی در جریان اعتراضات "زن، زندگی، آزادی" در سال ۱۴۰۱ در ایذه بازداشت شد. آژانس خبری مسیحیان ایران با نام محبت‌نیوز، نوشت یاسین موسوی، سوم دی‌ ۱۴۰۲، همراه با جمعی از نوکیشان مسیحی توسط نیروهای اداره اطلاعات در شهر ایذه بازداشت و پس از ٢٠ روز به زندان شیبان اهواز منتقل شد. این معترض چندی بعد با قرار وثیقه از زندان آزاد شد. 

20.06.2024

-

 کانادا سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام کرد

دولت کانادا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. دومینیک لوبلان، وزیر امنیت عمومی کانادا، روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن گفت: «دولت ما می‌خواهد اطمینان یابد که برای اقدامات غیرقانونی ایران و حمایتش از تروریسم مصونیتی وجود نخواهد داشت.»

این اقدام کانادا از جمله بدین معناست که هر کس که در این کشور از سپاه پاسداران به شکل مالی یا مادی حمایت کند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت و دارایی‌های این نهاد نظامی در کانادا مسدود خواهد شد.سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی ایدئولوژیک نظامی حکومت ایران محسوب می‌شود که پس از انقلاب بهمن ۵۷ برای جلوگیری از کودتای ارتش و برای مستحکم کردن پایه‌های ایدئولوژیک جمهوری اسلامی بنیان‌گذاری شد.

-

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت توسط حکومت ایران را «جنایات شنیع علیه بشریت و نسل کشی» توصیف کرد.

 وی در نشست جانبی شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، خواستار پاسخگویی حکومت ایران برای ارتکاب این جنایات شد و از جامعه بین‌المللی خواست برای پاسخگو کردن مرتکبان این جنایت و پایان دادن به مصونیت آنها، مکانیسم تحقیقاتی را فعال کند.

 آقای رحمان در این نشست اظهار داشت که هزاران زندانی سیاسی در دهه شصت، بدون دسترسی به محاکمه عادلانه به قتل رسیدند و شکنجه گسترده زندانیان سیاسی به عنوان نمونه‌ای از جنایت علیه بشریت صورت گرفت. بر اساس گزارش جاوید رحمان، این اعدام‌ها شامل زنانی می‌شد که برخی از آنها قبل از اعدام مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بودند و بسیاری از آنها نیز کودکان و نوجوانان بودند.اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ واقعه‌ای بود که طی آن به فرمان روح‌الله خمینی رهبر وقت ایران، چندین هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۶۷ به شکلی مخفیانه اعدام و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند. این واقعه با توجه به عدم انجام تحقیقات مستقل و برخورد با مسببان آن کماکان پس از گذشت بیش از سه دهه یک چالش بزرگ و مطالبه جدی در فضای سیاسی و حقوق بشری ایران تلقی می‌شود.

18.06.2024

-

 به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نازیلا خانی پور و فرزند وی وصال هروی شهروندان بهائی همچنان، در بازداشت بسر میبرند.

یک منبع مطلع نزدیک به بستگان این دو شهروند #بهائی، ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “علیرغم گذشت سه هفته از بازداشت آنها، تلاش های خانواده برای کسب اطلاع از وضعیت و اتهاماتشان از نهادهای مربوطه نتیجه ای نداشته است. آقای هروی تاکنون تماس یا ملاقات با خانواده نداشته و خانم هروی نیز در روزهای اخیر از تماس و ملاقات محروم شده است. خانواده آنها تنها اجازه یافته اند برای این دو زندانی، البسه به ماموران زندان تحویل دهند. همچنان اطلاع دقیقی از وضعیت سلامتی خانم خانی پور و آقای هروی در دست نیست.”

-

 یاسین موسوی، نوکیش مسیحی به پانزده سال حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا – یاسین موسوی، نوکیش مسیحی توسط دادگاه انقلاب اهواز به پانزده سال حبس محکوم شد. 

16.06.2024

-

سخنگوی حماس میگوید : کسی نمی‌داند کە چند گروگان هنوز زنده هستند...

اسامه حمدان، سخنگوی گروه تروریستی حماس در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌ان در ارتباط با شمار گروگان‌های اسرائیلی کە در قید حیات هستند، گفت: «نمی‌دانم، هیچ کس نمی‌داند».
بیش از ٨ ماه از آغاز جنگ خاورمیانه می‌گذرد و کماکان یکی از اهداف اسرائیل در این جنگ آزادی ربودە‌شدگان از چنگ حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی است، امری کە تا کنون بە آن دست پیدا نکردە است. گمانه‌زنی می‌شود کە کماکان حدود ١٢٠ نفر از گروگان‌های اسرائیلی در نوار غزه در اسارت باشند. ظاهرا اما خود گروه تروریستی حماس نمی‌داند کە چند نفر از این افراد زنده هستند. روز شنبه ١٩ خرداد (٨ ژوئن)، ارتش اسرائیل اعلام کرد کە  نیروهای نظامی این کشور چهار گروگان اسرائیلی را از چنگ گروه تروریستی حماس در نوار غزه آزاد کرده‌اند. گفتە می‌شود که این اقدام بزرگ‌ترین عملیات برای نجات گروگان‌‌ها در نوار غزه از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر سال پیشین میلادی بوده است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این شهروندان ربوده‌شده از اسرائیل طی دو عملیات در منطقه پناهجویان نصیرات آزاد شده‌اند.
اما در حالی کە اسرائیل آزادی این گروگان‌ها را جشن می‌گرفت، نحوە اجرای این عملیات بە دلیل شمار بالای قربانیان در میان فلسطینی‌ها با محکومیت روبرو شد. در مورد شمار قربانیان گزارش‌های مختلفی منتشر شده است. سازمان افراطی و تروریستی حماس روز یکشنبه ۹ ژوئن (۲۰ خرداد) ادعا کرد در حملات اسرائیل به نُصیرات ۲۷۴ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. از سوی دیگر، سخنگوی ارتش اسرائیل از کشته شدن کمتر از ۱۰۰ نفر خبر داد. این اطلاعات را نمی‌توان به طور مستقل تأیید کرد...

-

 چهار روحانی اهل سنت در ارومیه بازداشت شدند


 روز چهارشنبه بیست و سوم خردادماه، شمس‌_الدین_مطهری، حسین‌_احمد_شهیدی، فاضل_مرادی و گل‌_محمد_منصوری، چهار روحانی اهل سنت شهر خواف، توسط نیروهای امنیتی در ارومیه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

13.06.2024

-

 وجود پنج هزار کودک کار و خیابان در تهران

دبیر مرجع ملی حقوق کودک از حضور پنج هزار کودک_کار و خیابان در شهر تهران خبر داد و مدعی شد که دو هزار و ۱۳۹ تن از این کودکان ساماندهی شده‌اند.

-

 تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت فرخ کاکایی، نوکیش مسیحی...

فرخ_کاکایی، نوکیش مسیحی ساکن کرج، علیرغم گذشت نوزده روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر میبرد. بی‌خبری از وضعیت این شهروند، افزایش نگرانی‌های خانواده و نزدیکان وی را در پی داشته است.

11.06.2024

-

تداوم بازداشت نازیلا خانی پور و وصال هروی، شهروندان بهائی 

نازیلا_خانی_پور و فرزند وی وصال_هروی، دو شهروند بهائی ساکن رشت علیرغم گذشت دو هفته از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نازیلا خانی پور و فرزند وی وصال هروی، در بازداشت بسر میبرند. یک منبع مطلع نزدیک به بستگان این دو شهروند بهائی، ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “علیرغم گذشت دو هفته از بازداشت آنها، تلاش های خانواده برای کسب اطلاع از وضعیت و اتهاماتشان از نهادهای مربوطه نتیجه ای نداشته است و تاکنون تنها یک تماس کوتاه با خانواده داشته اند. برای خانم خانی پور کارت زندان صادر شده است و آقای هروی نیز در زندان لاکان رشت بسر میبرد. همچنان اطلاع دقیقی از وضعیت خانم خانی پور و آقای هروی در دست نیست.”

-

محکومیت آتنا فرقدانی، کارتونیست به شش سال حبس...

محمد مقیمی، وکیل آتنا فرقدانی از محکومیت او به شش سال حبس خبر داد. او با انتشار پیامی در شبکه اکس اعلام کرد موکلش از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام "توهین به مقدسات به پنج سال و تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده است".  
به نوشته مقیمی "این دادگاه نمایشی به بهانه تعدد جرایم، اشد مجازات را در دو اتهام یادشده در نظر گرفته است". آتنا فرقدانی، نقاش و کارتونیست ۱۷ خرداد سال گذشته به دادسرای اوین احضار و سپس بازداشت شد. محمد مقیمی چند روز بعد با انتشار پیامی در شبکه اکس از "تلاش برای مسموم کردن موکلش" در زندان قرچک خبر داد و نوشت آتنا فرقدانی پس از آگاهی از این موضوع از خوردن غذا امتناع کرده و زمانی که قصد تهیه غذا از بوفه زندان را داشته از سوی چند زندانی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. آتنا فرقدانی در سال ۱۳۹۵ نیز به دلیل کشیدن طرح‌های انتقادی در اوین زندانی شده بود. او سه سال پیش از آن نیز به اتهام "توهین به رهبری" و همچنین دیدار با خانواده‌های زندانیان سیاسی و خانواده‌های کشته‌شدگان عاشورای ۸۸ دستگیر و بعد از دو ماه از زندان آزاد شده بود.


10.06.2024

-

 اجرای حکم حبس؛ صبا آذرپیک و یاشار سلطانی بازداشت شدند


 #صبا_آذرپیک و #یاشار_سلطانی، دو روزنامه نگار جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان منتقل شدند.

-

 سه عضو خانواده سپهری به احکام بلند مدت حبس محکوم شدند...

#فاطمه_سپهری، #محمدحسین_سپهری و #حسین_سپهری، سه عضو یک خانواده توسط شعبه پنجم #دادگاه_انقلاب_مشهد، با اتهامات مشابه به احکام طولانی مدت #حبس محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فاطمه سپهری، محمد حسین سپهری و حسین سپهری به حبس محکوم شدند. اصغر سپهری برادر این افراد با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود اعلام کرد: پس از برگزاری جلسه دوم دادگاه در تاریخ هفدهم خردادماه توسط شعبه پنجم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی حسین یزدان‌ خواه، فاطمه سپهری به هجده سال و شش ماه حبس، محمد حسین سپهری به هشت سال زندان و حسین سپهری نیز به پنج سال و شش ماه حبس محکوم شدند.

08.06.2024

-

 حکم اعدام و حبس محمد خضرنژاد، روحانی اهل سنت در دیوان عالی کشور تایید شد!!!

حکم اعدام و شانزده سال حبس #محمد_خضرنژاد، روحانی اهل سنت بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط شعبه چهل و یک دیوان عالی کشور تایید شد. پیشتر این روحانی توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه از بابت اتهاماتی همچون افساد فی الارض و اقدام علیه امنیت ملی به اعدام و حبس محکوم شده بود.

-

تظاهرات ۳۰ هزار نفره در هامبورگ علیه راست‌گرایی افراطی

ده‌ها هزار نفر در هامبورگ در اعتراض به راست‌گرایی افراطی تظاهرات کردند. تعداد شرکت‌کنندگان در این تظاهرات بر اساس اعلام پلیس و برگزارکنندگان آن، بین ۲۶ هزار تا ۳۰ هزار نفر برآورد شده است.

برای امروز هشتم ژوئن برنامه‌های دیگری نیز برای تظاهرات علیه راست‌گرایی افراطی در شهرهای برلین، مونیخ، کلن، درسدن و لایپزیگ اعلام شده است. شرکت‌کنندگان در تجمع هامبورگ که با شرکت اتحادیه‌های کارگری، انجمن‌ها و سازمان‌های دینی و در آستانه برگزاری انتخابات پارلمان اروپا برگزار شد شعارهایی علیه راست‌گرایی افراطی و دفاع از دموکراسی سردادند و خواستار شرکت مردم در انتخابات پارلمان اروپا شدند.

-

 دوازده عضو مجلس نمایندگان آمریکا با نگارش نامه ای از دولت این کشور خواستند تا دو قاضی پرونده توماج صالحی، رپر محکوم به اعدام، به نام های مرتضی براتی و محمدرضا توکلی را تحریم کنند. 

بر اساس این نامه که تصویری از آن را برد شرمن، از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در صفحه شخصی خود منتشر کرده است، از دولت آمریکا خواسته شده تا مقامات ایران را برای لغو حکم #اعدام آقای صالحی و همچنین پایان دادن به کشتار معترضان، تحت فشار قرار دهد.

-

 تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت حسین شنبه زاده 

حسین_شنبه_زاده، شهروند ساکن تهران، علیرغم گذشت چهار روز از زمان بازداشت، کماکان در بلاتکلیفی بسر میبرد. بی خبری از وضعیت این شهروند، افزایش نگرانی های خانواده و نزدیکان او را در پی داشته است.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسین شنبه زاده کماکان در بازداشت بسر میبرد.

عباس شنبه زاده، برادر این شهروند با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود اعلام کرد: “ما از وضعیت حسین کاملا بی اطلاع هستیم و نمیدانیم که او کجاست. نمیدانیم چه نهادی او را بازداشت کرده است. نمیدانیم که سالم است یا نه. ما همچنان پریشان‌خاطر و دل‌نگرانیم. سنگینی اتهامات او به گونه ای است که ما خبر سلامتی حسین را فقط از زبان خود او، آن‌هم در صورتی که بدانیم تحت فشار نیست، باور میکنیم.”

05.06.2024

-

 زندان‌های ایران مکان‌هایی پر از رنج بی‌پایان هستند!!!

در سال ۲۰۱۵، مجمع عمومی سازمان ملل قوانین ماندلا را به عنوان استانداردهای حداقلی جهانی برای رفتار با زندانیان تصویب کرد، اما این قوانین در زندان های ایران نقض شده و بر خلاف استاندارهای حداقلی این قانون با زندانیان رفتار میشود. در گزارش پیش‌رو تعدادی از زندانیان فعلی و سابق زندان های اوین، رجایی شهر، وکیل‌آباد مشهد، قزل‌حصار کرج، قرچک ورامین و عادل‌آباد شیراز به تشریح این نواقض در زندانهای فوق پرداخته اند.
افراد زندانی به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران می‌گویند که سوءاستفاده از قدرت شایع است. ما به رحمت مسئولان زندان ها واگذار شده‌ایم. زندان‌های ایران مکان‌های وحشتناکی هستند که در آن‌ها سوءاستفاده و غفلت رایج است. این گزارش بر اساس شهادت‌های افراد زندانی سابق و فعلی در ایران است. گفتگوها بین این افراد و مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسائل شدید و سیستماتیکی را فاش می‌کنند که برخلاف تعهدات بین‌المللی حقوق بشری ایران و همچنین استانداردهای حداقلی مورد توافق جهانی برای رفتار با زندانیان است.
این تحقیق به دلیل نبود گزارش‌های کافی در مورد شرایط زندان‌ها که احتمالاً ناشی از محدودیت‌های موجود در گزارش‌دهی و چالش‌های بزرگی که ناظران شخص ثالث در دسترسی مستقیم به تأسیسات زندان با آن‌ها مواجه هستند، آغاز شد.

03.06.2024

-

  شولتس صدر اعظم آلمان : با اسلام‌گرایان خشونت‌طلب برخورد سخت می‌کنیم...

پس از حمله مرگبار با چاقو به یک افسر پلیس در مانهایم، غم و اندوه در سراسر کشور حاکم شد. وزارت کشور آلمان اعلام کرد، در بزرگداشت افسر کشته‌شده، خودروهای رسمی پلیس فدرال به گل‌های سوگواری تزئین می‌شوند.

وزارت کشور ایالت بادن-وورتمبرگ نیز دستور داد که تمامی خودروهای گشت پلیس ایالتی را با گل سوگواری بپوشانند. پرچم‌های قایق‌های پلیس آب و ساختمان‌های پلیس و وزارت کشور نیمه‌افراشته شد. جمعه آینده، یک هفته پس از این جنایت، از این افسر جوان پلیس نیز با یک دقیقه سکوت یاد می‌شود. مراسم سوگواری او نیز برنامه‌ریزی شده است. سخنگوی پلیس گفت، هنوز مشخص نیست که این مراسم چه زمانی انجام خواهد شد. آنها نخست می‌خواهند به خانواده قربانی فضایی برای غم و اندوه بدهند.توماس اشتروبل، وزیر داخلی ایالت بادن-وورتمبرگ گفت: «ما غمگین، غمگین، غمگین هستیم.» یک گردهمایی برای عصر امروز دوشنبه سوم ژوئن در مانهایم برنامه‌ریزی شده است که این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی نیز می‌خواهد در آن شرکت کند.

-

 حمله در مانهایم آلمان ، فراخوان ویدئویی اسلام‌گرایان به خشونت...

تجمع سکوت در شهر مانهایم آلمان می‌خواهد بیانگر مخالفت با نفرت و خشونت باشد. پس از حمله با چاقو در این شهر با هفت مجروح، یک اتحاد فراحزبی فراخوانی برای تجمع سکوت داده است. این تجمع صلح‌جو در قبال تجمع راست‌گرایان برگزار می‌شود. شهر به نوعی دوقطبی شده است. 

 در همین روز جریان راست افراطی "جوانان آلترناتیو" که سازمان جوانان حزب "آلترناتیو برای آلمان" است، با شعار "مهاجرت معکوس از این عمل جلوگیری می‌کرد!" مجوز برگزاری تجمع میدان بازار شهر مانهایم را دریافت کرده است. این میدان محل وقوع حمله با چاقو بود.گرهارد فونتانیر، عضو شورای شهر از حزب سبزها، به روزنامه "مانهایمر مورگن" گفت: «ما می‌خواهیم تجمعی آرام و بدون شعار و پرچم برگزار کنیم.» مبتکران می‌خواهند یک زنجیره انسانی از میان مرکز شهر تشکیل دهند.


-

 سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات: 

افزایش سرکوب‌ها در ماه مه ...

سازمان "دفاع از جریان آزاد اطلاعات" روز شنبه ۱ ژوئن (۱۲ خرداد) در گزارش آماری ماهانه خود در ماه مه سال ۲۰۲۴ مواردی از سرکوب رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران در ایران را در دوره زمانی اول تا ۳۱ ماه مه مستند کرد. این گزارش با استناد به ۳۵ پرونده جدید مستندشده و ۴۶ پرونده مطبوعاتی تهیه شده است.

بر اساس گزارش این سازمان در ماه مه روزنامه‌نگاران و رسانه‌های ایرانی برای دومین ماه متوالی یکی از وسیع‌ترین برخوردهای قضایی و امنیتی را در سال ۲۰۲۴ تجربه کردند.به گفته سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانش در سقوط "پرابهام" هلی‌کوپتر حامل آنها باعث احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران شده است.نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی در واکنش به مرگ رئیسی صدها شهروند را در سراسر ایران احضار، بازداشت و یا در تماس‌های تلفنی تهدید کردند و ده‌ها صفحه اینستاگرامی توقیف شد.