Translate

Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

30.08.2024

-

یک ماه اعتراض پرستاران و سرکوب هرچه بیشتر آنها چرا ؟

با اینکه از اعتراض‌ها و اعتصاب‌های سراسری پرستاران و کادرهای درمان در شهرهای مختلف ایران یک‌ماه می‌گذرد هنوز موج اعتراض‌ها فروکش نکرده است. نهادهای حقوق بشری و صنفی در یک ماه گذشته بارها درباره سرکوب بخش سلامت جامعه هشدار دادند. 
 "کمپین حقوق بشر ایران" از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است به حقوق پرستاران و کادر درمان احترام بگذارند و به سرکوب‌های خشونت‌آمیز آنان پایان دهند. هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر ایران ضمن اشاره به "استثمار سیستماتیک پرستاران" می‌گوید: «بدون آزادی تشکل‌یابی و وجود اتحادیه‌های مستقل، کارگران در ایران تنها به دلیل پیگیری مطالبات برحق خود با برخورد انتقامی شدید حکومت مواجه می‌شوند.» قائمی تاکید می‌کند جامعه جهانی باید مقامات جمهوری اسلامی را برای نقض آشکار حق اعتراض مسالمت‌آمیز پاسخگو کرده و در همبستگی با کارکنان بهداشت و درمان ایران در کنار آنها بایستد.

-

 محمود صادقی در زندان عادل آباد شیراز اقدام به خودکشی کرد...

#محمود_صادقی، زندانی سیاسی محبوس در زندان عادل‌آباد #شیراز از طریق بریدن رگ دست خود اقدام به #خودکشی کرد. این زندانی پس از مداوا به صورت تنبیهی و بدون رعایت اصل تفکیک جرائم، در کنار زندانیان جرائم خشن نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمود صادقی در زندان عادل‌آباد شیراز اقدام به خودکشی کرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی به هرانا گفت: “آقای صادقی اخیراً به دلیل شرایط سخت انفرادی در سوییت‌های بند آموزش، اقدام به خودکشی از طریق بریدن رگ دست خود کرده است. پس از این اقدام، او تحت مداوا قرار گرفته و به صورت تنبیهی به یکی از سلول‌های انفرادی بند ارشاد منتقل شد. نهایتاً در پی اعتراض به شرایط بد این محیط، وی توسط آقای شیروانی، کارمند بند ارشاد زندان عادل‌آباد، با دستبند و پابند به مکان نگهداری زندانیان جرائم خشن منتقل شده است.”

-

 صابر خدامرادی، روحانی اهل سنت به پانزده ماه حبس محکوم شد

#صابر_خدامرادی، روحانی #اهل_سنت و امام جمعه شهرک “قوخ” واقع در شهرستان سقز توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان به ١۵ ماه حبس محکوم شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صابر خدامرادی، روحانی اهل سنت به حبس محکوم شد. آقای خدامرادی ضمن انتشار این خبر اعلام کرد که در پی تماس تلفنی از سوی دادگاه ویژه روحانیت همدان به ١۵ ماه حبس محکوم شده است.

26.08.2024

-

 کمپین دفاع از شریفه محمدی فعال حقوق مدنی، برای لغو حکم اعدام او، نامه‌ای در دفتر سازمان ملل ثبت کرد

کمپین دفاع از شریفه محمدی از ثبت نامه‌ای در دفتر دبیرکل سازمان ملل برای تلاش آنتونیو گوترش در جهت لغو حکم اعدام این فعال کارگری خبر داده است.این کارزار شامگاه شنبه ۳ شهریور در شبکه اجتماعی اکس نوشت تاییدیه‌ای دریافت کرده است که بر اساس آن نامه‌ای که این کارزار به دفتر دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده بود، ثبت شده و در جریان برای اقدام قرار گرفته است.
کمپین دفاع از شریفه محمدی در تشریح محتوای این نامه نوشت: «در این نامه اعتراضی ضمن اشاره به فعالیت‌های مدنی شریفه و واهی بودن اتهام بغی و حکم اعدام، خواهان این شده بودیم که دبیرکل سازمان ملل در اعتراض به این حکم اقدامی کند، زیرا این حکم تنها صدور حکم علیه یک شخص و یک زن نیست بلکه مضافا اعلام جنگ ج.ا [جمهوری اسلامی] ایران علیه تمامی فعالین تشکل‌ها و فعالین مدنی است و به همین علت لازم است دبیرکل سازمان ملل نیز در این قضیه مداخله جدی کند.» پیش‌تر سی‌ و‌ یک سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای حقوق بشر با انتشار  بیانیه‌ای  صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی را محکوم کرده و خواهان لغو این حکم و کلیه اتهام‌های منتسب به این فعال کارگری شدند. امضاکنندگان این بیانیه از زنان مدافع حقوق بشر در سراسر جهان، به‌ویژه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خواسته بودند تا ضمن اعلام همبستگی با شریفه محمدی، خواستار "آزادی بی‌قید و شرط" او شوند.
شریفه محمدی ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ با حکم شعبه اول دادگاه انقلاب رشت به اتهام "بغی"  یا "شورش مسلحانه علیه نظام" به اعدام محکوم شد. این حکم موجی از انزجار ملی  و اعتراض‌های بین‌المللی را به دنبال داشته است. کمپین دفاع از این کنشگر زندانی که از سوی خانواده‌اش تشکیل شده، همچنین مردم را به امضا برای نجات جان او دعوت کرده است.

24.08.2024

-

 تداوم بازداشت متین فهندژ سعدی، شهروند بهائی در زندان کرمان...
 متین فهندژ سعدی، شهروند بهائی ساکن #کرمان علیرغم گذشت بیست روز از زمان دستگیری، کماکان در زندان این شهر در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، #متین_فهندژ_سعدی کماکان در #بازداشت بسر میبرد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند #بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: متین فهندژ سعدی تاکنون تفهیم اتهام نشده است و همچنان بصورت بلاتکلیف در زندان کرمان بسر میبرد.

-

 گزارش سازمان ملل از نقض حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران ...


کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۳ اوت با انتشار گزارش اجمالی نسبت به نقض حقوق گسترده اقلیت‌های قومی در ایران ابراز نگرانی کرد. در این گزارش، نتایج بررسی‌های سازمان ملل درباره ایران، ونزوئلا، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، بریتانیا، عراق و بلاروس منتشر شده است.

در گزارش منتشر شده، با اشاره به اعتراضات آبان ۹۸، تابستان ۱۴۰۰ و اعتراضات زن زندگی آزادی در ایران  خواستار تحقیقات بی‌طرفانه در ارتباط با اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر توسط ماموران دولتی حکومت ایران در جریان اعتراضات و پرداخت غرامت به قربانیان شده است. کمیته رفع تبعیض نژادی همچنین نسبت به ازدیاد پرونده‌های کیفری در مناطقی که اقلیت‌های قومی و مذهبی زندگی می‌کنند، ضمن ابراز نگرانی کرده است.

-

 متا : حمله هکری ایران به واتس‌اپ افراد مرتبط با بایدن و ترامپ...

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی شرکت متا مالک فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ در روز جمعه دوم شهریور، تلاش‌های مشکوک گروه هکری "تهدید پیشرفته ۴۲" (ای‌پی‌تی ۴۲) وابسته به حکومت ایران در جهت هک حساب‌های واتس‌اپ شخصیت‌های مرتبط با دولت‌های بایدن و ترامپ، روسای جمهور کنونی و پیشین آمریکا، شناسایی و خنثی شده است.

به گفته این شرکت، گروه هکری "ای‌پی‌تی ۴۲" مرتبط با یکی از واحدهای اطلاعاتی - نظامی رژیم ایران، نرم‌افزارهای پایشی را بر روی تلفن‌های همراه قربانیان خود نصب می‌کند و هکرها به کمک آن می‌توانند به طور مخفیانه به ضبط تماس‌ها، سرقت پیام‌های متنی و فعال کردن دوربین‌ها و میکروفون‌های افراد بپردازند. متا همچنین اعلام کرده است که این گروه هکری همان گروهی است که پیش از این تلاش کرده بود به ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات آتی نفوذ کند.


21.08.2024

-

 هشدار دیده‌بان حقوق‌بشر درباره افزایش اعدام‌ها‌‌ در ایران...

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد در گزارشی با اشاره به اعدام رضا رسایی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، اعلام کرد تنها در روز ۱۶ مرداد امسال، ۲۹ زندانی در دو زندان ایران اعدام شده‌اند.

در این گزارش با استناد به گزارش اخیر سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ ذکر شده، ۲۶ تن از این زندانیان در زندان قزلحصار و سه تن در زندان مرکزی کرج اعلام شده‌اند. بر اساس این گزارش، ۱۷ تن از این افراد متهم به قتل عمد بودند و هفت تن نیز در ارتباط با جرائم "مواد مخدر" محکوم به اعدام شده بودند. در فهرست اعدام‌شدگان نام دو تبعه افغانستان نیز به اتهام "تجاوز جنسی" دیده می‌شود.


20.08.2024

-

 امروز یکشنبه، جمعی از #بازنشستگان تامین اجتماعی، فرهنگیان و مخابرات در مقابل سازمان تامین اجتماعی #تهران دست به #تجمع اعتراضی زدند.

-

 وزارت خارجه آمریکا ضرب و شتم نرگس محمدی فعال حقوق زنان و سایر زندانیان معترض را محکوم کرد

دفتر دموکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا ضرب و شتم نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح و دیگر زندانیان معترض به دست ماموران زندان اوین را "به شدت ناراحت‌کننده" خواند و آن را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا از جمهوری اسلامی خواست تا حملات خود علیه مدافعان حقوق بشر را متوقف کرده و همه زندانیان به ناحق بازداشت شده را آزاد کند. پس از اعدام رضا رسایی، زندانی سیاسی و از معترضان خیزش ۱۴۰۱، زندانیان زن در اوین تجمع اعتراضی برگزار کردند و مورد ضرب و شتم نهادهای نظامی و امنیتی قرار گرفتند. نرگس محمدی به دلیل ضربات مشت از سوی ماموران مرد دچار حمله تنفسی و درد در ناحیه سینه شده است. پیش از این گروهی از فعالان حقوق بشر در متن مشترکی خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره یورش به زندانیان زن در اوین شده بودند.


16.08.2024

-

کیفرخواست پرونده ده شهروند زن بهائی در اصفهان صادر شد...


کیفرخواست پرونده ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی فر، نگین خادمی و ندا عمادی، شهروندان بهائی ساکن #اصفهان توسط دادسرای این شهر صادر شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، #کیفرخواست پرونده ده زن بهائی ساکن اصفهان صادر شد. کیفرخواست #ندا_بدخش متولد ۱۳۴۳، #آرزو_سبحانیان متولد ۱۳۵۵، #یگانه_روح_بخش متولد ۱۳۸۳، #مژگان_شاهرضایی متولد ۱۳۷۱، #پرستو_حکیم متولد ۱۳۵۶، #یگانه_آگاهی متولد ۱۳۷۲، #بهاره_لطفی متولد ۱۳۷۶، #شانا_شوقی_فر متولد ۱۳۷۶، #نگین_خادمی متولد ۱۳۶۹ و #ندا_عمادی (#شهلا_عمادی) متولد ۱۳۶۱، شهروندان #بهائی ساکن اصفهان با اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “انجام فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر با شرع مقدس اسلام” صادر شده است.

-

 آرامستان بهائیان در شهر اهواز به آتش کشیده شد

جامعه جهانی #بهائی از آتش سوزی عمدی و تخریب درختان در #آرامستان_بهائیان #اهواز خبر داد. تخریب نظام مند و سیستماتیک اماکن و آرامستان‌های #بهائیان در شهرهای مختلف، توسط حکومت و یا با چراغ سبز جمهوری اسلامی امری مسبوق به سابقه است.

12.08.2024

-

 ۲۲۰ صفحه سند ارتباط مرکز اسلامی هامبورگ با "دفتر خامنه‌ای"

وزارت کشور آلمان سندی ۲۲۰ صفحه‌ای از فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ (معروف به "مسجد آبی") را در اختیار مجله اشپیگل قرار داده است که نشان می‌‌دهد این مرکز چگونه در ارتباط تنگاتنگ با حکومت ایران بوده و از گروه تروریستی حزب‌الله حمایت می‌کرده است. مرکز یاد شده سوم مردادماه امسال بسته شد. وزارت کشور آلمان اعلام کرد که مرکز اسلامی هامبورگ و مراکز زیرمجموعه آن در شهرهای فرانکفورت، مونیخ و برلین را به دلیل پیروی از "اهداف اسلام‌گرایانه افراطی" ممنوع کرده است. بر اساس اسنادی که به دست اشپیگل رسیده است محمدهادی مفتح، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ که آبان ۱۴۰۱ و در اوج خیزش سراسری "زن زندگی آزادی" از آلمان اخراج شد، در ارتباط مستقیم با دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بوده است.


-

 تماس تلفنی شولتس با پزشکیان: از تشدید تنش نظامی جلوگیری کنید...

به گفته سخنگوی دولت آلمان، اولاف شولتس، صدراعظم این کشور با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران گفت‌وگویی تلفنی داشته است. شولتس در این تماس بر ضرورت فوری شکستن چرخه خشونت در خاورمیانه تاکید کرده است.

او در این تماس گفت که باید جلوی افزایش تنش‌های نظامی گرفته شود و خاطرنشان کرد که "زمان نهایی کردن توافق بین اسرائیل و حماس برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها در نوار غزه فرا رسیده است". صدراعظم آلمان تاکید کرد که این توافق "برای پایان دادن به جنگ" باید بلافاصله اجرا شود و این "کمک مهمی به تنش‌زدایی منطقه‌ای خواهد بود".

11.08.2024

-

الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو روزنامه نگار محبوس در زندان به مجموعا دوازده سال حبس محکوم شدند...


 وکلای #نیلوفر_حامدی و #الهه_محمدی اعلام کردند که این دو روزنامه نگار توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران هر کدام به شش سال #حبس محکوم شدند. آنها پیشتر در مرحله بدوی دادگاه به مجموعا ۲۵ سال زندان محکوم شده بودند.

10.08.2024

-

  هشدار انجمن قلم آمریکا نسبت به وخامت حال نرگس محمدی در زندان...

به دنبال حمله روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد گارد زندان اوین به بند زنان و ضرب و شتم ۱۷ زندانی سیاسی، از جمله نرگس محمدی، انجمن قلم آمریکا و سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌هایی نسبت به "وخامت حال" این فعال حقوق بشر ابراز نگرانی کردند.

این حمله پس از تحصن زنان زندانی در اعتراض به اجرای "حکم اعدام " رضا رسایی، زندانی سیاسی صورت گرفت. تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی در حساب اکس خود نوشت که نیروهای گارد به سینه او ضربه وارد کرده‌اند و او دچار حمله تنفسی و درد شدید شده است. بر مبنای گزارش‌ها، نرگس محمدی به بیمارستان منتقل نشد و تنها یک بار به بهداری زندان مراجعه کرد.


-

 همزمان با تفتیش منازل، تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت دو شهروند بهائی در کرمان

منازل پدری #متین_فهندژ_سعدی و #مصباح_دولت شهروندان #بهائی بازداشتی، مورد #تفتیش نیروهای امنیتی #کرمان قرار گرفت. علیرغم گذشت نزدیک به یک هفته از زمان دستگیری این شهروندان، تاکنون از محل نگهداری آنان اطلاعی حاصل نشده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی کرمان منازل دو خانواده بهائی را تفتیش کردند. براساس اطلاعات دریافتی هرانا، روز پنجشنبه هجدهم مردادماه، ماموران امنیتی کرمان، منازل پدری متین فهندژ سعدی و مصباح دولت شهروندان بهائی بازداشتی را تفتیش کردند. در زمان تفتیش منازل، مأموران از پاسخگویی در خصوص محل نگهداری این دو شهروند بازداشتی امنتاع کردند و کماکان از وضیعت این شهروندان بهائی و دلایل بازداشتشان اطلاعی در دست نیست.

-

 گزارشی از وضعیت زنی که به دلیل بدحجابی هدف تیراندازی پلیس قرار گرفت...

آرزو_بدری_افسوران شهروند سی و یک ساله، حدود ده روز پیش به دلایل مرتبط با #حجاب_اجباری در #شهر_نور حین رانندگی، توسط ماموران پلیس هدف تیراندازی قرار گرفت و از ناحیه ریه و کمر (نخاع) به شدت آسیب دید. بر اساس گزارش بی بی سی فارسی، او هم اکنون از کمر به پایین هیچ حسی ندارد.


09.08.2024

-

اتهام "فعالیت تبلیغی برای اسرائیل" علیه حسین شنبه‌زاده 

امیر رئیسیان، وکیل حسین شنبه‌زاده، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس از برگزاری دادگاه این فعال شبکه اجتماعی، ویراستار ادبی و مترجم زندانی در روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد (۶ اوت) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران خبر داد.

به نوشته رئیسیان، شنبه‌زاده با اتهاماتی، از جمله " توهین به مقدسات، نشر اکاذیب، فعالیت تبلیغی علیه نظام و تبلیغ برای اسرائیل "مواجه شده است‌، اتهاماتی که می‌تواند مجازات سنگینی برای این فعال مجازی در پی داشته باشد.حسین شنبه‌زاده روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد پس از گذاشتن کامنت نقطه (.) زیر یکی از پست‌های رسمی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در اکس (توییتر سابق)، هنگام سفر به اردبیل بازداشت شد. این کامنت دوبرابر پستی که خامنه‌ای منتشر کرده بود، لایک گرفت.دستگیری او واکنش منفی افکار عمومی را به دنبال داشته است.شنبه‌زاده که به صورت ناشناس و با نام "اسب شاخدار ویراستار" در شبکه اکس فعالیت می‌کرد، در سال ۱۳۹۸ نیز با اتهامات امنیتی بازداشت شد. 


@dw_farsi

-

  وزارت امور خارجه آلمان اعدام‌های اخیر در ایران را محکوم کرد 

اجرای حکم اعدام رضا رسایی، جوان ۳۴ ساله‌‌ای که در ارتباط با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ اعدام شد، اعتراض گسترده نهادها و شخصیت‌های سیاسی و حقوق بشری را بر انگیخت. وزارت امور خارجه آلمان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس، اعدام‌های اخیر در ایران، به‌ ویژه اعدام رضا رسایی را محکوم کرد و "مجازات اعدام" را یک "مجازات غیر انسانی" نامید. 

 این وزارتخانه نوشت: « ما اعدام‌های متعددی را که در روزهای اخیر در ایران انجام شده‌اند، محکوم می‌کنیم. مجازات اعدام یک نوع مجازات غیر انسانی است. در میان اعدام‌شدگان رضا رسایی هم بود که برای دفاع از حقوقش به خیابان آمده بود.» 

 رضا رسایی زندانی سیاسی کُرد و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری "زن، زندگی، آزادی" صبح روز سه‌شنبه، ۱۶ مردادماه، در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه به اتهام "مباشرت در قتل" نادر بیرامی، رئیس اداره اطلاعات شهرستان صحنه اعدام شد. این در حالی‌ست که رسایی، بارها این اتهام منتسب به خودش را تکذیب کرده بود و بر اساس اسناد به دست آمده از سوی نهادهای حقوق بشری، محاکمه او به شدت ناعادلانه و تحت اعترافات اجباری بوده است. 

-

"ضرب و جرح نرگس محمدی" فعال حقوق بشر در زندان اوین


طبق اعلام خانواده نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در پی حمله گارد زندان اوین به زندانیان سیاسی زن، این برنده جایزه نوبل صلح دچار "حمله تنفسی" و "درد در ناحیه سینه" شده است. 

تقی رحمانی، همسر خانم محمدی در حساب اکس خود نوشته که نیروهای گارد به سینه او ضربه وارد کرده‌اند و او دچار حمله تنفسی و درد شدید شده است. بر مبنای گزارش‌ها، نرگس محمدی به بیمارستان منتقل نشده و تنها یک بار به بهداری زندان مراجعه کرده است. حمله روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد گارد زندان اوین به بند زنان پس از تحصن اعتراضی آنان به اجرای حکم اعدام رضا رسایی، زندانی سیاسی صورت گرفت. بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری، در جریان این حمله دست‌کم ۱۷ زندانی سیاسی، از جمله نرگس محمدی مجروح شده و آسیب دیده‌اند. 


05.08.2024

-

نامه 11 زندانی سیاسی در اعتراض به صدور احکام اعدام

 #عیسی_چولاندیم، #هومن_طاهری، #ساسان_خانزاده، #جمشید_عزیزی، #حافظ_فروحی، #مهدی_میرزایی، #مهیار_زربخش، #محسن_هوشمند، #منوچهر_فلاح، #محمد_میری و #آرمان_صدقی، زندانیان سیاسی محبوس در زندان لاکان رشت، با نگارش نامه‌ای از زندان، صدور احکام اعدام توسط مراجع قضایی ایران را محکوم کردند و خواستار توقف احکام اعدام صادره شدند.

در بخشی از این نامه ضمن اشاره به اینکه "حکومت با استفاده ابزاری از #اعدام برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه بهره برداری می کند"، آمده است: "اعدام حکمی قرون وسطایی و بگونه ای قتل حکومتی است که نه متهم می تواند با تبعات عمل خود مواجه شود و نه فرصت تجدیدنظر برای دستگاه قضایی باقی میگذارد. ما زندانیان بند سیاسی زندان لاکان رشت ضمن محکوم کردن این حکم غیر انسانی، به کمپین سه‌شنبه‌های  اعتراضی «نه به اعدام» می پیوندیم."


-

 گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در خصوص سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در گزارش جدید خود به بررسی سرکوب غیرمتناسب اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران طی اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ و تداوم آن پرداخته و مستنداتی از نقض‌های جدی حقوق بشر، مانند قتل‌های غیرقانونی، شکنجه و تجاوز را ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، #کمیته_حقیقت_یاب #سازمان_ملل گزارشی از تداوم سرکوب اقلیت‌های ایران در پی #اعتراضات_۱۴۰۱ منتشر کرد.امروز دوشنبه پانزدهم مردادماه، کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان بین‌الملل درباره #ایران در گزارش جدید خود اعلام کرد که اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران، به‌ویژه اقلیت‌های کرد و #بلوچ، به طور نامتناسبی تحت تأثیر #سرکوب معترضان از سوی دولت قرار گرفته‌اند که نتیجه مستقیم تبعیض‌های طولانی‌ مدت است و باید فوراً پایان یابد.


04.08.2024

-

 مریم دریسی دانشجو جهت اجرای حکم حبس به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد


امروز شنبه سیزدهم مردادماه، #مریم_دریسی، دانشجوی اهل کازرون، جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان_عادل_آباد_شیراز منتقل شد. بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا؛ خانم دریسی پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان کازرون بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده است.

01.08.2024

-

 🎥 نگاه‌های "عجیب" خامنه‌ای به سقف و آسمان قبل از شروع نماز بر تابوت اسماعیل هنیه...

 ویدئویی که در شبکه‌های مجازی به سرعت بازنشر شده است علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را  نشان می‌دهد. در این ویدئو خامنه‌ای قبل از شروع نماز بر تابوت اسماعیل هنیه نگاه‌هایی عجیب به سقف و آسمان محل برگزاری نماز میت واقع در دانشگاه تهران می‌‌اندازد. کاربران فضای مجازی نگاه‌های عجیب او به بالا را ناشی از "ترس" وی عنوان کرده‌اند.