Translate

Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

09.08.2024

-

  وزارت امور خارجه آلمان اعدام‌های اخیر در ایران را محکوم کرد 

اجرای حکم اعدام رضا رسایی، جوان ۳۴ ساله‌‌ای که در ارتباط با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ اعدام شد، اعتراض گسترده نهادها و شخصیت‌های سیاسی و حقوق بشری را بر انگیخت. وزارت امور خارجه آلمان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس، اعدام‌های اخیر در ایران، به‌ ویژه اعدام رضا رسایی را محکوم کرد و "مجازات اعدام" را یک "مجازات غیر انسانی" نامید. 

 این وزارتخانه نوشت: « ما اعدام‌های متعددی را که در روزهای اخیر در ایران انجام شده‌اند، محکوم می‌کنیم. مجازات اعدام یک نوع مجازات غیر انسانی است. در میان اعدام‌شدگان رضا رسایی هم بود که برای دفاع از حقوقش به خیابان آمده بود.» 

 رضا رسایی زندانی سیاسی کُرد و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری "زن، زندگی، آزادی" صبح روز سه‌شنبه، ۱۶ مردادماه، در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه به اتهام "مباشرت در قتل" نادر بیرامی، رئیس اداره اطلاعات شهرستان صحنه اعدام شد. این در حالی‌ست که رسایی، بارها این اتهام منتسب به خودش را تکذیب کرده بود و بر اساس اسناد به دست آمده از سوی نهادهای حقوق بشری، محاکمه او به شدت ناعادلانه و تحت اعترافات اجباری بوده است.