Translate

Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

30.05.2024

-

افزایش آمار خودکشی در میان پزشگان!!!

 عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به افزایش آمار خودکشی در میان پزشکان و رزیدنت ها گفت: حوزه نظام پزشکی کشور به یک حوزه طبقاتی تبدیل شده است؛ به طوری که بیشترین آمار خودکشی مربوط به #پزشکان و رزیدنت هایی است که در سطح پایین تری با فشار کاری بالا و عدم دریافت حقوق کافی مشغول به کار هستند.

احمد نادری در ادامه ضمن بیان اینکه "وزارت بهداشت به بخشی از مافیای پزشکی در کشور تبدیل شده است"، افزود: این خودکشی ها نتیجه بی عدالتی و شکاف طبقاتی درون جامعه پزشکی و نظام پزشکی کشور است.    

-

عفو بین‌الملل : ۷۴ درصد اعدام‌های جهان در ایران ثبت شده است!!!

عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۲۹ مه (۹ خرداد) با انتشار گزارش سال ۲۰۲۴ خود در مورد مجازات اعدام‌ در سطح جهان اعلام کرد که اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ در ایران و خاورمیانه  افزایش داشته و به بالاترین تعداد در یک دهه اخیر رسیده است.

طبق گزارش عفو بین‌الملل، در مجموع ۱۱۵۳ اعدام در سال ۲۰۲۳ در سطح جهان ثبت شده است. این آمار بدون احتساب چین است که شمار اعدامیان را به صورت رسمی اعلام نمی‌کند و تعداد آن‌ها چندهزار نفر تخمین زده می‌شود. 

آمار عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است. این بالاترین رکورد ثبت شده توسط عفو بین‌الملل از سال ۲۰۱۵ است. در سال ۲۰۱۵ آمار اعدام‌ها به ۱۶۳۴ نفر در سطح جهان رسیده بود.


27.05.2024

-

بازداشت دستکم ١٠٠ دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوهانک

بر ا‌ساس گزارش کانال تلگرامی خبرنامه امیر کبیر کە اخبار مربوط بە جنبش دانشجویی در ایران را پوشش می‌دهد، روز یکشنبه ۶ خرداد (۲۶ مه)، دو ون سفید به همراه تعداد زیادی نیروی پلیس با "باتوم" و "اسلحه" در مقابل دانشگاه آزاد واحد سوهانک اقدام به بازداشت و اخذ تعهد از دانشجویان دختر کردەاند.

در این گزارش آمده کە بعضی از دانشجویان دختر تنها به دلیل پوشیدن "مانتوی جلوباز" مجبور به امضای تعهد شدند و در مواردی گفته شده تا چادر سر نکنند یا جلوی مانتوشان را با سنجاق نبندند حق خروج از ون را ندارند. بنابر گزارش‌ها در ساعات حضور گشت درمقابل این دانشگاه، از حدود صد دانشجو تعهد اخذ شده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود کە پیشتر فرزاد جهان‌بین، رئیس کمیته انضباطی مرکزی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نامه‌ای به رؤسای استان‌ها و واحد‌های ویژه اعلام کردە بود: «موقتاً از ورود موارد خاص و هنجارشکنانه در حوزه آراستگی به واحد‌ها جلوگیری شود.» رئیس کمیته انضباطی دانشگاه آزاد ضمن یادآوری "اهمیت آراستگی و شئون رفتاری" و همچنین نقش آن در "پاسداشت حقوق و آزادی‌های اجتماعی" مسئولیت رعایت این امور را بر عهده رئیس واحد دانشگاه دانسته و افزودە بود: «با هر نوع قصور و تقصیری برخورد می‌شود.»
موج جدید خشونت‌ها علیه زنان و دختران و جوانان در ایران که به بهانه "امر به معروف و نهی از منکر" و در راستای اشاعه حجاب اجباری اعمال می‌شود، انتقاد شدید بسیاری از کنشگران مدنی و سیاسی و شهروندان در ایران را به دنبال داشته است. در هفتەهای گذشتە و همزمان با به شروع طرح حکومتی "نور"، سخت‌گیری‌های مربوط به حجاب در دانشگاه‌ها نیز افزایش یافتە است.
شدت برخورد پلیس و نیروهای امنیتی با زنان مخالف حجاب اجباری با لباس غیرنظامی، اعتراض برخی از نیروهای حامی مقامات ایرانی را نیز برانگیخته است.

26.05.2024

-

علی مصلحی روزنامه نگار ساکن کاشان، جهت تحمل دوران محکومیت خود به شعبه اجرای احکام کیفری کاشان احضار شد.

علی مصلحی پیشتر توسط شعبه ۱۰۸ دادگاه کیفری دو کاشان به اتهام“توهین به مقدسات” به سه سال و یک ماه حبس و بابت اتهام “نشر اکاذیب” به یک سال و سه ماه حبس محکوم شد.با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال و یک ماه حبس برای او قابل اجرا خواهد بود.همچنین آقای مصلحی در بخش دیگری از پرونده خود از بابت اتهام“توهین به رهبری” به پانزده ماه و یک روز حبس و به اتهام“تبلیغ علیه نظام”به هفت ماه و یک روز حبس محکوم شد.این حکم به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمده است.

قانون اساسی :

اصل۲۲-رعایت حقوق ذاتی و شهروندی

اصل۲۴-حق آزادی قلم و بیان

اصل۳۲-عدم توقیف،حبس،تبعید غیر قانونی

اصل۳۴-رعایت حقوق انسانی توسط قانون

اعلامیه جهانی حقوق بشر:  

ماده۸- رعایت حقوق انسانی توسط قانون

ماده۹-عدم توقیف،حبس تبعید غیر قانونی 

ماده۱۰-حق محاکمه قانونی برای همه

ماده۱۹-حق آزادی بیان

ماده۲۲-حق امنیت اجتماعی فرهنگی مالی

ماده۲۳-حق امنیت کار 

(https://bashariyat.org/?page_id=183)

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران 

-

محکومیت ژینا مدرس‌گرجی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان به 31 سال حبس و تبعید ...

ژینا مدرس‌گرجی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان با اتهام‌های "تشکیل دستە و گروە غیرقانونی با هدف براندازی نظام" به ۱۰ سال حبس تعزیری، "همکاری با گروه‌ها و دول متخاصم" به ۱۰ سال حبس تعزیری و "تبلیغ علیه نظام" به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.
بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، این حکم توسط قاضی کرمی در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به وکلای این روزنامه‌نگار ابلاغ شده است. طبق قانون "ادغام و تجمیع احکام"، از مجموع ۲۱ سال حکم صادره، "اشد مجازات" یعنی "۱۰ سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان همدان" قابل اجرا است.
وکلای این فعال حقوق زنان، اعتراض خود به این "حکم سنگین" را بطور رسمی ثبت کرده‌اند و پرونده برای "بررسی مجدد" به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال خواهد شد. ژینا مدرس‌گرجی شهریور۱۴۰۱ در بحبوحه خیزش "زن، زندگی، آزادی" بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد. این مقدار وثیقه بعدها با تفهیم اتهامات جدید به مبلغ یک میلیارد تومان افزایش یافت.

23.05.2024

-

 کنسولگری ایران در فرانکفورت از مخالفان حکومت و جمهوری اسلامی جاسوسی می‌کند!!!

وب‌سایت کانال تلویزیونی ایالت هسن که شهر فرانکفورت مرکز آن است، بار دیگر گزارشی درباره احتمال جاسوسی کنسولگری ایران از شرکت‌کنندگان در حرکت‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی در مقابل این ساختمان داده است.
گزارش نوشته که پرچم‌های کنسولگری ایران در این شهر به خاطر مرگ رئيس‌جمهور ایران به حالت نیم‌افراشته درآمده و به سختی قابل رویت هستند. اما دوربین‌های نظارتی روی نمای ساختمان همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. دوربین‌هایی که سوالات زیادی را به ذهن متبادر می‌کنند. آیا این دوربین‌ها برای ضبط چهره معترضین ایرانی در مقابل کنسولگری نصب شده‌اند؟ آیا جمهوری اسلامی از این تصاویر برای تحت فشار قرار دادن بستگان تظاهرکنندگان استفاده می‌کند؟ سپتامبر گذشته تظاهرکنندگان این ظن را ابراز کردند. اما نه کنسولگری و نه وزارت خارجه ایران به پرسش فرستنده تلویزیونی هسن در این رابطه پاسخی ندادند.
الکساندر روسناگل، افسر حفاظت از داده‌های ایالت هسن با نگاهی دقیق‌تربه کنسولگری ایران در گزارش سالانه خود نوشته که یکی از دوربین‌ها "فقط برای تصویربرداری از فضای عمومی تنظیم شده" و در صورت گرفتن تصویر "اقدامی غیرقانونی" انجام شده است، زیرا قوانین آلمان در رابطه با حفاظت از داده‌ها برای کنسولگری‌ها نیز صادق است.

-

 عفو بین‌الملل: مرگ رئیسی پاسخگویی به جنایات را رفع نمی‌کند

عفو بین‌الملل می‌گوید، مرگ ابراهیم رئیسی نباید مردم ایران را از حق عدالت، حقیقت و غرامت به خاطر جنایاتی که او دردهه ۶۰ مرتکب شده، محروم کند. جامعه بین‌الملل باید هم‌اکنون راهی برای پاسخگویی مسئولان جنایت بیابد.

-

 گزارش ماهانه : نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در  ایران تاریخ اردیبهشت ۱۴۰۳

آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش، تصویری گسترده و تکان‌دهنده از نقض حقوق بشر در ابعاد مختلف ارائه می‌دهد. از اجرای حکم اعدام تا نقض آزادی‌های فردی و اجتماعی، از خشونت نظامی و قضایی تا مشکلات کارگری و اعتراضات، همگی نشان‌دهنده چالش‌های جدی در زمینه رعایت حقوق بشر در ایران هستند. این گزارش همچنین بر میزان بالای اعدام‌ها، بازداشت‌ها، و محکومیت‌های سنگین بر اساس اتهامات مختلف تاکید دارد و نشان می‌دهد که این رویدادها در سراسر کشور گسترده‌اند. در طول اردیبهشت ۱۴۰۳، شاهد گستره‌ای از نقض‌های حقوق بشر در سراسر ایران بودیم. با ارزیابی‌های دقیق و گزارش‌های دریافتی، مجموعاً صدها مورد نقض حقوق بشر شناسایی و ثبت شده است که شامل نقض حقوق زندانیان، آزادی بیان، حق تحصیل، حقوق کودک، خشونت‌های خانگی، خشونت مبتنی بر جنسیت، بهداشت و محیط زیست، حقوق کار، و خشونت نظامی و قضایی می‌شود.
یافته‌های کلیدی این گزارش عبارت‌اند از:
⚫️ اجرای حکم اعدام در مواردی که فرآیندهای عدالتی منصفانه رعایت نشده است.
⚫️ سرکوب گسترده آزادی بیان و بازداشت‌های خودسرانه.
⚫️ نقض گسترده حق تحصیل از طریق تعلیق دانشجویان.
⚫️ خودکشی‌های ناشی از فشار و ناامیدی در بین کودکان و نوجوانان.
⚫️ افزایش نگران‌کننده قتل‌های ناموسی و خشونت علیه زنان.
⚫️ تداوم نقض حقوق کار و شرایط کاری ناعادلانه.
⚫️ استفاده بی‌رویه از زور توسط نیروهای انتظامی و امنیتی

21.05.2024

-

 سازمان حقوق بشر ایران : پرونده جنایت های رئیسی با مرگ او بسته نمیشود ...





-

 ابراهیم رئیسی ، چهار دهه عامل کشتار و جنایت علیه بشریت کشته شد!!!

نه به جمهوری اسلامی

-

«منیژه موذن»، روزنامه‌نگار، خبر از آن داد که «به‌دلیل نحوه اطلاع‌رسانی و واکنش به کشته شدن ابراهیم رئیسی»، پرونده جدیدی برای او باز و به دادسرای فرهنگ و رسانه ارسال شده است.

حتی پیش از پیدا شدن پیکر رییس‌جمهوری سیزدهم و همراهانش، قوه‌قضاییه برای کاربران شبکه‌های اجتماعی خط و نشان کشید. «مهدی کشت‌دار»، مدیرعامل خبرگزاری قوه‌قضاییه در حساب کاربری‌ خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «طی ساعات گذشته و با انتشار اخباری در رابطه با سانحه بالگرد حامل رییس‌جمهور، برخی افراد رسانه‌ای با تولید محتوا در مورد وقوع این حادثه اخبار کذبی منتشر کردند؛ دادستانی تهران با ورود به این موضوع طی ساعات گذشته، به تعدادی از افرادی که تشویش اذهان عمومی کرده بودند تذکر داده است.» 

-

مایک جانسون: دوران رئیسی وحشیانه و با ترور و ظلم همراه بود

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دوران حکمفرمایی ابراهیم رئیسی در ایران را "وحشیانه" و همراه با "ترور، خطر و ظلم" فراگیری خواند که از "کشتن زنان معترض به قوانین دینی تا حمایت از تروریست‌های نیابتی‌ که اسرائيلی‌ها را قتل عام کردند را شامل می‌شد." مایک جانسون این روزها را "سرنوشت‌ساز" خواند و گفت: «ما برای ثبات خاورمیانه و رهبران ایرانی که زندگی صلح‌آمیز با همسایگان و غرب را جست‌وجو می‌کنند و برای روزی که پرچم آزادی در ایران به اهتزاز در بیاید دعا می‌کنیم.»

17.05.2024

-

 قوانین تبعیض آمیز و افزایش نگرانی ها از اعدام آروین قهرمانی، جوان یهودی...

 یک جوان یهودی ایرانی به نام آروین قهرمانی (ناتانل)، ۲۰ ساله، که در جریان یک نزاع منجر به مرگ یک نفر، بازداشت و به اعدام محکوم شده بود، در آستانه اجرای حکم قرار دارد. تعلق او به جامعه غیرمسلمان در عین مسلمان بودن مقتول، نجات این شهروند را به دلیل وجود قوانین تبعیض آمیز دشوراتر کرده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آروین قهرمانی (ناتانل)، شهروند یهودی در آستانه اجرای حکم اعدام در زندان دیزل آباد کرمانشاه قرار دارد. بر اساس گزارشات دریافتی از منابع نزدیک به این زندانی، آروین قهرمانی دو سال پیش در جریان یک نزاع که منجر به مرگ امیر شکری، یک شهروند مسلمان شد، دستگیر و در یک پروسه قضایی کوتاه به اعدام محکوم شد. تلاش‌های خانواده آروین برای جلب رضایت خانواده مقتول و پرداخت دیه، با توجه به تفاوت در قوانین قصاص مبتنی بر مذهب، بی‌ نتیجه مانده است. خانواده مقتول از پذیرش هرگونه دیه امتناع کرده و بر اجرای حکم اعدام اصرار دارند.

-

 پانزده شهروند بهائی مجموعا به ۷۵ سال حبس محکوم شدند

 پانزده شهروند بهائی ساکن بهارستان اصفهان به نام های مژگان پورشفیع اردستانی، نسرین خادمی قهقرخی، آزیتا رضوانی خواه، شعله آشوری، مژده بهامین، بشری مطهر، سارا شکیب، سمیرا شکیب، رویا آزادخوش، نوشین همت، شورانگیز بهامین، ساناز راسته، مریم خورسندی، فیروزه راستی نژاد و فرخنده رضوان پی، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان مجموعا به ۷۵ سال حبس، ۷۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و ممنوعیت خروج از کشور و محرومیتهای اجتماعی محکوم شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پانزده شهروند بهائی ساکن بهارستان اصفهان به حبس، جزای نقدی و محرومیتهای اجتماعی محکوم شدند.
بر اساس حکمی که روز پنجشنبه بیست و هفتم اردیبهشت ماه، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان صادر و به این شهروندان ابلاغ شده، مژگان پورشفیع اردستانی، نسرین خادمی قهقرخی، آزیتا رضوانی خواه، شعله آشوری، مژده بهامین، بشری مطهر، سارا شکیب، سمیرا شکیب، رویا آزادخوش، نوشین همت، شورانگیز بهامین، ساناز راسته، مریم خورسندی، فیروزه راستی نژاد و فرخنده رضوان پی، هر کدام به ۵ سال حبس، پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی، پنج سال محرومیت از خدمات اجتماعی و دو سال منع خروج از کشور محکوم شده اند.

-

 فقدان ایمنی کار به مرگ و مصدومیت پنج کارگر انجامید

در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار، پنج کارگر در سروستان و کوهبنان دچار حادثه شدند. طی این حوادث، چهار کارگر جان خود را از دست دادند و یک کارگر مصدوم شد.

-

 اسرائيل از یافتن پیکر یک زن آلمانی و دو گروگان دیگر خبر داد

بر اساس اظهارات مقامات ارتش اسرائیل، نیروهای این کشور جسد سه گروگان ربوده شده توسط حماس را در نوار غزه پیدا کرده‌اند. دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائيل روز جمعه ۱۷ ماه مه (۲۸ اردیبهشت) اعلام کرد که پیکر این سه فرد کشته شده شناسایی شده و جسد شانی لوک، شهروند دوتابعیتی آلمانی-اسرائیلی  نیز در میان آن‌ها بوده است.

شانی لوک ۲۲ ساله یکی از کسانی بود که توسط اسلام‌گرایان افراطی حماس در جریان حمله تروریستی این گروه به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و یورش به جشنواره موسیقی سوپرنووا در نزدیکی نوار غزه، ربوده شد.

14.05.2024

-

 گزارشی از آخرین وضعیت معصومه نساجی، زندانی سیاسی ۶۲ ساله در زندان اوین...

 معصومه (فرح) نساجی، زندانی سیاسی ۶۲ ساله، علیرغم حال نامساعد جسمی و تایید پزشکی قانونی مبنی عدم توانایی وی در تحمل کیفر، به دلیل کارشکنی دادستان پرونده کماکان دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، معصومه (فرح) نساجی، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “خانم نساجی از بیماری تنفسی و برونشیت حاد رنج میبرد. اخیرا درخواست عدم تحمل کیفر این زندانی توسط پزشکی قانونی تایید شده بود، با این حال او به دلیل کارشکنی دادستان پرونده، کماکان دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند. خانم نساجی چندی پیش در اعتراض به این امر، دست به اعتصاب زد که با وعده مساعد مسئولان، به اعتصاب خود پایان داد.”

-

 دستکم پانزده تجمع اعتراضی  بازنشستگان تامین اجتماعی برگزار شد ...

 امروز یکشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه، جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش، اهواز، تهران، اراک و کرمانشاه، شماری از بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای اهواز، اصفهان، تهران، دامغان، شاهرود و قائمشهر، گروهی از مالباختگان بازار فارکس در تهران و جمعی از دستفروشان میدان میوه و تره بار سنندج، با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همچنین روز گذشته شماری از شهروندان در مقابل فرمانداری شهرستان سرباز و جمعی از معترضان در محور جاده جابوز به بردسکن، دست به تجمع زدند.

-

 کارشناسان سازمان ملل متحد از جمله جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران خواستار لغو فوری حکم اعدام محمود مهرابی، زندانی سیاسی شدند و اعلام کردند جمهوری اسلامی باید "از محکوم کردن افراد به دلیل ابراز عقاید خود دست بردارد."

این کارشناسان گفتند: وضعیت مجازات های سنگین ایران برای آزادی بیان، شامل حکم اعدام یا زندانهای طولانی مدت، بسیار نگران کننده است. ابراز نظرات انتقادی به صورت آنلاین و آفلاین نباید به مجازات اعدام منجر شود، چرا که این امر با استانداردهای بین المللی سازگار نیست.محمود مهرابی، زندانی سیاسی که بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند زندانیان جرائم عمومی در زندان دستگرد اصفهان بسر میبرد، چندی پیش توسط دادگاه انقلاب این شهر از بابت اتهام “افساد فی الارض” به اعدام محکوم شده است.

-

 یک مرجع عالی قضایی ایالتی در آلمان اقدام سازمان امنیت داخلی این کشور موسوم به "اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان (BfV)" در دسته‌بندی حزب "آلترناتیو برای آلمان"  به عنوان مظنون به داشتن مواضع راست افراطی را تایید کرد.

بدین گونه دادگاه عالی اداری (OVG) در مونستر شکایت این حزب را رد و حکم قبلی دادگاه اداری کلن از سال ۲۰۲۲ را تایید کرد. این حکم بدان معناست که اداره حفاظت از قانون اساسی آلمان می‌تواند به استفاده از ابزارهای نظارتی و  منابع اطلاعاتی به رصد و پایش این حزب راستگرای پوپولیست ادامه دهد. این حکم هنوز از نظر قانونی قطعی نیست. اگرچه دادگاه عالی اداری اجازه درخواست تجدیدنظر علیه حکم فعلی را نداده است، اما حزب آلترناتیو می‌تواند درخواستی را برای اجازه تجدیدنظر به دادگاه اداری فدرال در لایپزیگ ارسال کند. 

 در حکمی که در دادگاه قرائت شد آمده است: «دادگاه‌ها تصمیمات سیاسی نمی‌گیرند، حتی اگر تصمیمات آنها بر سیاست تأثیرگذار باشند.» قانون فدرال حفاظت از قانون اساسی به سازمان امنیت داخلی این اختیار را می‌دهد که در صورت وجود شواهد واقعی دال بر تلاش‌های ضد قانون اساسی، بر یک حزب اقدامات نظارتی و مراقبتی اعمال کند.

-

 خبرگزاری مهر روز ۲۴ اردیبهشت به نقل از امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس نوشت: «داستان حجاب فقط روسری نیست که از سر بیفتد بلکه اگر نظام این سنگر را تحویل دهد، بقیه سنگر‌ها را فتح می‌کنند». به گفته او حجاب "سنگر استراتژیک" نظام است که باید آنرا حفظ کند.  

بر أساس "لایحه عفاف و حجاب" شهرداری‌ها "موظف شده‌اند که ۲۰ درصد از کل پارک‌ها" را تبدیل به محیط بسته برای زنان کنند. بانکی پور افزود: «حساسیت ما روی سرحلقه‌ها، چون سلبریتی‌ها و کسانی است که سازمان‌یافته به ترویج بی‌حجابی پرداخته و با خارج از کشور ارتباط دارند.» به گفته بانکی‌پور "سه روش" پیشنهاد شده است؛ بازداشت، اعمال مجازات سنگین ۲۴ میلیونی به توصیه مرکز پژوهش‌ها و "اعمال جریمه در دو مرحله و در مرحله سوم مجازات".

09.05.2024

-

 بیماران تالاسمی در کشور حدود شش سال است با کمبود دارو مواجه هستند...
 طی این مدت ۱۱۰۰ تن از این افراد که تقریبا یک پنجم آنها زیر ۱۸ سال بودند، به دلیل نبود یا کمبود داروهای خارجی، جان خود را از دست دادند. در حالی که به گفته کارشناسان، در صورت تامین پایدار دارو، بیماران تالاسمی میتوانند مثل افراد عادی عمری طبیعی داشته باشند./ همشهری آنلاین

-

 کانون فیلمسازان مستقل حکم محمد رسول‌اف را محکوم کرد.

کانون فیلمسازان مستقل ایران با صدور در بیانیه‌ای به  صدور حکم علیه محمد رسول‌اف، فیلم‌ساز شناخته شده ایرانی، واکنش نشان داده است.
در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در کانال تلگرام کانون فیلمسازان مستقل منتشر شد، آمده است "صدور این حکم بار دیگر ثابت کرد که قانون در دستگاه قضایی آلوده به فقاهت جمهوری اسلامی، تنها ابزاری برای لجبازی و انتقام‌گیری است."
این بیانیه مسئولان جموری اسلامی را "اقتدارگرایان وامانده‌ای" خواند که زنان را مورد خشونت قرار می‌دهند، کودکان و نوجوانان معترض را می‌کشند و هنرمندان را سرکوب می‌کنند تا بنای قدرت فروریخته‌شان را حفظ کنند و حقارت‌های داخلی و خارجی‌شان را جبران کنند.کانون فیلمسازان مستقل ایران ضمن انتقاد صریح از خفقان سیاسی و اجتماعی در ایران در این بیانیه گفت:« برای حکومتی که کودک می‌کُشد و هنرمند را به زنجیر می‌کِشد، راه بقایی نیست و به‌زودی بنای پوسیده‌ای که بر خون و رنج مردم استوار کرده، بر سرش آوار خواهد شد.»این نهاد تاکید کرد در کنار محمد رسول‌اف و سایر هنرمندانی که علیه حکومت انتقاد کرده و مورد سرکوب قرار گرفته‌اند، می‌ایستد و از آنها حمایت خواهد کرد.هشت سال حبس، شلاق، پرداخت جزای نقدی و ضبط اموال، مجازاتی است که برای محمد رسول‌اف، صادر  شده و به گفته وکیل او در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شده است. پنج سال از حکم حبس صادر شده علیه او نیز قابل اجرا است. 

به رسول‌اف اتهاماتی از جمله "اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور" منتسب شده و به گفته وکیل او مصداق این اتهام "امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و‌ مستند" عنوان شده است.  آخرین ساخته رسول‌اف به نام "دانه انجیر معابد" به زودی در بخش مسابقه‌ اصلی هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن به نمایش در خواهد آمد. 


06.05.2024

-

 شیرین سعیدی، خبرنگار اقتصادی در سکوت خبری به پنج سال حبس محکوم شده و در زندان اوین است...

یلدا معیری، عکاس خبری، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ( ۶ مه) در صفحه اکس خود با انتقاد از بی توجهی رسانه‌ها به پوشش این خبر نوشته است: «شیرین سعیدی، خبرنگار اقتصادی قدیمی راهی اوین شد. نمی‌دانم چه سری است اما دستگیری خبرنگاران اقتصادی اصلا خبری نمی‌شود. گویی جماعتی همچنان منافعی در خطر دارند!»
خبرگزاری هرانا پیش از این خبر محکومیت این خبرنگار به پنج سال زندان را توسط شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی داده بود.اتهام شیرین سعیدی "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی" عنوان شده است.
او مدتی در لبنان زندگی می‌کرده و به محض ورود به کشور در دی ماه ۱۴۰۲ به مراجع قضایی احضار و پس از تفهیم اتهام به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.شیرین سعیدی از خبرنگاران سابق گروه اقتصادی روزنامه جهان صنعت است. 


04.05.2024

-

 اعمال محدودیت علیه ۲۰۰ استاد دانشگاه در سال ۱۴۰۲ 


دبیر کانون صنفی استادان دانشگاه‌های ایران اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۰۰ استاد دانشگاه با انواع محدودیت‌ها و محرومیت‌ها مواجه شده و ۲۵ نفر از آنها اخراج شده اند.


-

رویا ذاکری معروف به "دختر تبریز" به بیمارستان اعصاب و روان منتقل شد...رویا ذاکری ۳۱ ساله معروف به "دختر تبریز" است. او را با فریادهایش علیه علی خامنه‌ای در زمان اعتراضات "زن‌، زندگی، آزادی" می‌شناسند.

سینا یوسفی، وکیل دادگستری در صفحه اکس (توییتر سابق) با انتشار تصویری از رویا ذاکری، زندانی سیاسی خبر داد که او در ۱۱ فروردین با تصمیم نیروهای امنیتی به بیمارستان اعصاب‌ و روان رازی تبریز منتقل شده است.
یوسفی با اشاره به شباهت این اقدام با دوران شوروی سابق نوشت: «جمهوری اسلامی می‌خواهد از مجازات‌های دوران شوروی سابق برای سرکوب مخالفان استفاده کند.»این وکیل دادگستری با توجه به سابقه‌ای که در سرکوب این‌چنینی مخالفان در ایران وجود دارد، جان رویا ذاکری را در خطر دانسته است.رویا ذاکری ۳۱ ساله معروف به "دختر تبریز" است. او را با فریادهایش علیه علی خامنه‌ای در زمان اعتراضات "زن‌، زندگی، آزادی" می‌شناسند.او پس از انتشار ویدئویی که در آن مستقیما علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شعار داده بود، بازداشت شد.پیش‌تر او با انتشار ویدئویی اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند او را "بیمار روانی" جلوه دهند.

02.05.2024

-

 هفده معلم توسط اداره اطلاعات سنندج احضار و بازجویی شدند...

امروز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه، فاطمه زندکریمی، علی قریشی، بهاءالدین ملکی، کمال فکوریان، سلام شافعی، جبار پاکزاد، مصطفی سربازان، صالح صالح‌ نیا، فرهاد موالی، رضا شریفه، پیمان نودینیان، مختار اسدی، جمال مرادی، رضا الیاسی، طوبی حسینی، فرزاد اسدپور و رضا سلیمی، هفده فعال صنفی معلمان به اداره اطلاعات سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.

01.05.2024

-

 سرویس جهانی «بی‌بی‌سی»، اسناد و اطلاعات جدیدی را در رابطه با آخرین ساعت‌های حیات نیکا شاکرمی منتشر کرد. براساس این اسناد منتشر شده، «نیکا شاکرمی» پس از بازداشت مورد تعرض جنسی قرار می‌گیرد، شکنجه می‌شود و پس از جان‌باختن، پیکرش در خیابان رها می‌شود...

براساس این گزارش در غروب ۲۹شهریور۱۴۰۱، نیکا شاکرمی به‌دلیل «رفتار نامتعارف و تماس‌های مکرر با تلفن همراهش»، توجه ماموران امنیتی را به خود جلب می‌کند و از نظر آنان مظنون به رهبری جمعیت معترض می‌شود. او در نهایت پس از ساعتی تعقیب‌ و گریز بازداشت و به یک ون فریزر بدون علامت منتقل می‌شود. در این گزارش بی‌بی‌سی جهانی، اسامی بازداشت‌کنندگان نیکا افشا شده است. «آرش کلهر»، «صادق منجزی» و «بهروز صادقی» که همراه نیکا در قسمت عقب ون بودند و سرپرست تیم آن‌ها، «مرتضی جلیل» به‌همراه راننده در قسمت جلوی ماشین...

-

وب‌ سایت «دیده‌بان ایران» فیلتر شد، مدیرمسئول سایت: فیلترینگ در «ابرآروان» انجام می‌شود...

▪️سعید سیف، مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز وب‌سایت «دیده‌بان ایران»، اعلام کرد که این وب‌سایت «در یک اقدام غیرمنتظره» عصر سه‌شنبه «بدون اطلاع قبلی فیلتر شد.» به تأکید او سرورهای رسانه‌های داخل ایران در اختیار «ابرآروان»‌ است و فیلترینگ بدون «دستور قضایی» صورت می‌گیرد.