Translate

Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

15.10.2024

-

 امام جمعه شهرستان تبریز، پیروان اقلیت‌های دینی و گروه‌های عرفانی را «رهبران شیطانی و ابلیس مجسم» خواند و توصیه کرد که رهبران آنها تکفیر و به‌روش‌های سخت کنترل شوند.

«احمد مطهری اصل» روز یکشنبه ۲۲ مهر در حاشیه نمایشگاهی با موضوع ضدیت با اقلیت‌های دینی در تبریز، ادعا کرد که دیانت بهایی از آغاز با هدف «تفرقه میان مسلمانان» به‌وجود آمد و اکنون به ابزاری در دست «جریان صهیونیسم و استکبار جهانی» تبدیل شده است.

-

 روزنامه اعتماد نوشت که اکنون در جامعه ایران ۱۸ میلیون #کودک فرصت اتمام دوره تحصیلات عمومی را پیدا نمی‌کنند و ۱۰ میلیون بی‌سواد مطلق در کشور وجود دارد.

 از سوی دیگر تعداد دانش‌آموزان حاضر در مدارس استثنایی بیش از ۸۰ هزار نفر و در مدارس فراگیر ۲۳ هزار کودک است که در این میان حداقل ۳۳% #کودکان_استثنایی تحت پوشش آموزش و پرورش قرار نمی‌گیرند و بیش از ۵۰% آنها دوره پیش دبستانی را نمی‌گذرانند. این آمار در حالی منتشر میشود که به دلیل عدم هماهنگی بین سازمان‌های آموزش و پرورش، بهزیستی و وزارت بهداشت، سامانه یکپارچه غربالگری در کشور وجود ندارد و از نرخ پوشش تحصیلی دقیق دانش‌آموزان استثنایی اطلاعی در دست نیست.

-

آقای ولی‌ الله قدمیان  شهروند بهائی به‌ رغم تایید پزشک زندان از مرخصی درمانی محروم است...

آقای ولی‌ الله قدمیان، شهروند #بهائی ۶۷ ساله محبوس در زندان اوین که از بیماری‌های متعدد رنج می‌برد، با مخالفت دادیار و نماینده دادستان از اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ولی‌ الله قدمیان، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین نیاز به رسیدگی پزشکی در مراکز درمانی خارج از زندان دارد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی ضمن تأیید این خبر به هرانا گفت: “آقای قدمیان با علائم مشکوک به بیماری سل یا ذات‌الریه روبروست و وضعیت جسمانی وی وخیم است. از تاریخ ۹ مهر، چندین بار به بیمارستان اعزام شد که به دلیل عدم هماهنگی‌های لازم توسط زندان این اعزام‌ها ناموفق بود. نهایتاً در ۱۶ مهر، آزمایشات انجام شد و آقای قدمیان پس از به‌هوش آمدن سریعاً به زندان بازگردانده شد. زمان اعلام نتایج آزمایشات نیز به هفته‌های آینده موکول شده است. وضعیت جسمانی آقای قدمیان به تدریج وخیم‌تر شده و وی چندین بار دچار تب و لرز شده است.”
این منبع مطلع در ادامه افزود: “بهداری زندان و دکتر عفونی این مرکز، با توجه به ازدحام جمعیت در بندها و ریسک ابتلا به بیماری‌های ویروسی، تشخیص و درمان بیماری وی را در داخل زندان غیرممکن دانسته و تأکید کرده‌اند که او باید به مرخصی درمانی اعزام شود. با وجود تأیید رئیس زندان، بهداری و ضابط قضایی، نیری، دادیار و نماینده دادستان، تاکنون با مرخصی آقای قدمیان موافقت نکرده است. همچنین، تلاش‌های خانواده این شهروند بهائی برای گرفتن مرخصی درمانی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است، امری که به نگرانی‌های آنها افزوده است.”

-

 نامه مادر محبوب حبیبی شهروند بهائی؛ فرزندم به خاطر باورهایش " دیانت بهائی " در زندان است...

خانم مرضیه شمس‌الدینی، مادر محبوب حبیبی، شهروند #بهائی محبوس در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰، با نگارش نامه‌ای نسبت به بازداشت فرزندش اعتراض کرد. خانم شمس‌الدینی عنوان کرد که آقای حبیبی تنها به دلیل باورش به دیانت بهائی در زندان بسر میبرد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مرضیه شمس‌الدینی، مادر محبوب حبیبی طی نامه ای سرگشاده نسبت به بازداشت فرزندش انتقاد کرد.

10.10.2024

-

 در گزارش آماری یکساله اعدام در ایران که روز گذشته به همت واحد آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر شد، اجرای حکم اعدام در استان های مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، استان البرز با سه زندان پرجمعیت و مهم کشور با ۲۱.۷۰٪ در صدر، استان فارس با ۹.۸۶٪ و استان اصفهان با ۶.۷۸٪ در رده دوم و سوم مناطقی قرار دارند که بیشتری احکام اعدام در آن به اجرا درآمده است.



-

 بلاتکلیفی سسیل کولر، شهروند فرانسوی در بند ۲۰۹ زندان اوین به بیش از ۲۹ ماه رسید...

سسیل کولر، تبعه کشور فرانسه، بیش از ۸۸۰ روز است که با وضعیت روحی نامناسب و به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند_۲۰۹_زندان_اوین نگهداری میشود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سسیل کولر، تبعه کشور فرانسه همچنان در بازداشت بسر میبرد. بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، خانم کولر بیش از ۲۹ ماه است که در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری میشود. وضعیت روحی و جسمانی او نامساعد گزارش شده است. تاکنون وضعیت حقوقی این شهروند فرانسوی که به همراه همسرش #ژاک_پاریس بازداشت شده، مشخص نشده و آنها همچنان در بلاتکلیفی بسر میبرد. از محل نگهداری آقای پاریس اطلاعی حاصل نشده است.

-

 خانم مای ساتو، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در پیامی ویدیویی به مناسبت روز جهانی مقابله با مجازات اعدام، خواستار پایان دادن به این مجازات در ایران شد. 

او گفت که افزایش هشداردهنده اعدام‌ها در ایران اهمیت ویژه‌ای به این روز می‌دهد و بر لزوم اقدام برای توقف مجازات اعدام تاکید کرد. خانم ساتو همچنین به استفاده هدفمند حکومت ایران از مجازات اعدام علیه فعالان زن و حامیان جنبش «زن، زندگی، آزادی» اشاره کرد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست که به جای واکنش‌های خشونت‌آمیز، به مطالبات این جنبش پاسخ دهند.

07.10.2024

-

 🔴 عفو بین‌الملل در سالگرد حمله تروریستی ۷ اکتبر: انسانیت باید پیروز شود

سازمان عفو بین‌الملل در سالگرد حمله تروریستی حماس به اسرائیل روز دوشنبه ۱۶ مهر‌ (۷ اکتبر) با انتشار پستی در صفحه‌ اکس (توییتر سابق) نوشت که امروز روز سوگواری برای اسرائیلی‌هایی است که عزیزانشان توسط حماس و گروه‌های مسلح دیگر کشته و ربوده شدند. 

 این نهاد حقوق‌ بشری بار دیگر خواستار آتش‌بس فوری و آزادی گروگان‌های غیرنظامی اسرائيلی در غزه و آزادی تمامی فلسطینیانی شد که به گفته این نهاد، "به طور غیرقانونی توسط اسرائیل بازداشت شده‌اند." سازمان عفو بین‌الملل همچنین با اشاره به اینکه نباید قربانیان و درد و رنج خانواده‌های آسیب‌دیده را فراموش کرد، نوشت: «انسانیت باید پیروز شود.»

-

 انتشار تصویری از قطار شهری در حال حرکت در تهران با درب باز ناشی از نقص فنی، واکنش های منفی کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته است. 

حرکت مترو شهری بدون درب، نقض آشکار استانداردهای ایمنی و تهدیدی جدی برای جان و سلامت مسافران است. مطابق با استاندارد ملی الزامات ایمنی مترو، وجود نقص فنی که ایمنی سرنشینان را به خطر بیندازد، خلاف این استانداردها تلقی می‌شود. طبق ماده هشت قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه، وزارت کشور مسئول تدوین و نظارت بر اجرای اصول ایمنی در ساخت و بهره‌برداری از متروها است و شهرداری‌ها به عنوان بهره‌برداران اصلی، مسئولیت مستقیم تأمین ایمنی مسافران را بر عهده دارند.

-

 از ابتدای سال جاری تاکنون؛ ۲۲۰ گزارش کودک‌آزاری در استان قزوین ثبت شد


 روانشناس اورژانس اجتماعی بهزیستی شهر قزوین از وقوع ۲۲۰ مورد کودک‌ آزاری در این استان از ابتدای سال تاکنون خبر داد. این مسئول، موارد اقتصادی در خانواده‌ها، فقر، بیکاری و تورم را از دلایل کودک‌آزاری عنوان کرد.

-

 مرگ ۳ کارگر در سایه فقدان ایمنی در محل کار

 در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار، سه #کارگر در فراهان و قیامدشت در پی حوادثی جان خود را از دست دادند.

-

 بیش از ۳ هزار کودک کار و خیابان در شهر تهران شناسایی شدند...

 معاون وزیر دادگستری از حضور بیش از سه هزار کودک کار و خیابان در شهر تهران خبر داد


04.10.2024

-

 سومین سال حبس، درخواست اعاده دادرسی پیام ولی شهروند بهائی رد شد...
درخواست اعاده دادرسی #پیام_ولی، شهروند #بهایی محبوس در زندان_قزلحصار کرج، برای دومین بار در خصوص محکومیت شش سال حبس او توسط دیوان عالی کشور رد شد. همچنین، در پرونده‌ای که در دوران حبس علیه او گشوده شده، حکم یک سال حبس وی در دادگاه تجدیدنظر به هشت ماه کاهش یافت.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درخواست اعاده دادرسی پیام ولی، رد شد.

03.10.2024

-

آقای ولی‌ الله قدمیان، شهروند بهائی از رسیدگی پزشکی در زندان محروم است...

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ولی‌ الله قدمیان، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی ضمن تایید این خبر به هرانا اطلاع داد: “آقای قدمیان ۶۷ ساله که از بیماری ریوی در زندان رنج میبرد، مدت زیادی با علایم سرماخوردگی، تب و لرز در زندان مواجه بوده و در این مدت مسئولان بهداری تنها به تجویز آنتی بیوتیک برای وی بسنده کرده اند. با بدتر شدن شرایط و وخامت حال وی به دستور پزشک زندان با انجام آزمایش مشخص شد که او از ناحیه ریه دچار آسیب شده و نیاز به درمان تخصصی دارد.”

این منبع مطلع افزود: “او اخیراً برای معاینات پزشکی به بیمارستان منتقل شد، اما به دلیل کارشکنی‌های مسئولان مربوطه، از جمله عدم تأیید عکس‌برداری از ریه در برگه زندانی، انتقال وی به بیمارستان با تأخیر انجام شد. زمانی که به بیمارستان رسید، به دلیل نبود پزشک متخصص، از بستری شدن آقای قدمیان جلوگیری شد. در نتیجه، او بدون دریافت خدمات پزشکی به زندان بازگردانده شد، در حالی که به مراقبت‌های تخصصی پزشکی نیاز فوری دارد.”

-

 🔶 تشدید سرکوب روزنامه‌نگاران ایرانی در ماه سپتامبر؛ "حکومت نظامی"  

"سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات در ایران" گزارش خود از وضعیت روزنامه‌نگاران و آزادی بیان در ایران مربوط به ماه سپتامبر را با عنوان "حکومت نظامی در مطبوعات" منتشر کرد که بر مبنای آن، جمهوری اسلامی در این ماه "الگوی‌های سرکوب آزادی بیان در ایران را توسعه داد."
این سازمان با یادآوری اینکه سپتامبر، با دومین سالگرد آغاز خیزش سراسری "زن، زندگی، آزادی" و دومین ماه از ریاست جمهوری مسعود پزشکیان در ایران همزمان شده بود، افزود که این ماه "با بازداشت روزنامه‌نگاران، صدور احکام زندان علیه آنها و اختلال هدفمند در فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران سپری شد." بر اساس یافته‌های این سازمان، "در ماه سپتامبر برخوردهای قضایی و امنیتی با روزنامه‌نگاران نسبت به ماه پیش از آن ۳۰درصد افزایش یافت."                       

02.10.2024

-

 اجبار به ازدواج با مرد متاهل دختر ۱۵ ساله را به خودکشی کشاند

روز گذشته، #فاطمه_مرادپور، دختر ۱۵ ساله ساکن #رومشکان واقع در استان لرستان که توسط خانواده خود برای ازدواج با یک مرد متاهل تحت فشار بود، از طریق حلق آویز کردن دست به #خودکشی زد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک دختر نوجوان در شهرستان رومشکان خودکشی کرد.خانواده این نوجوان در تلاش بودند که فرزندشان را به عقد یک مرد ۴۰ ساله متاهل درآورند. او که تنها ۱۵ سال داشت، بارها مخالفت خود را برای ازدواج اعلام کرده بود. وی پافشاری خانواده خود را تاب نیاورد و سرانجام روز سه شنبه ۱۰ مهرماه، خود را به دار آویخت و جانباخت. هویت وی فاطمه مرادپور، اهل شهرستان رومشکان واقع در استان #لرستان، توسط هرانا احراز شده است.