Translate

Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

15.09.2024

-

دومین سالگرد قتل مهسا امینی ؛ تشدید فضای امنیتی و اعتصاب کسبه در شهر سقز و کردستان ایران...

روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور (۱۵ سپتامبر) همزمان با دومین سالگرد قتل ژینا مهسا امینی، نماد خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی کسبه و بازیان چندین شهر در استان‌های کردنشین ایران در اعتصاب بودند. همزمان نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی با ممانعت از خروج خانواده امینی از خانەاشان، از برگزاری مراسم سالگرد او جلوگیری کردند. ایرانیان خارج از کشور با برگزاری مراسم‌های یادبود یاد مهسا ژینا امینی و جانباختگان خیزش را گرامی داشتند.
تصاویر منتشر شدە در شبکەهای اجتماعی، دستکم اعتصاب گستردە کسبه و بازاریان در شهرهای مهاباد، بوکان، دیواندرە، سقز، مریوان، سنندج، دهگلان، کامیاران و پیرانشهر را تائید می‌کنند.این اعتصاب در پی فراخوان احزاب عمده، سازمان‌ها و تشکل‌های مدنی کُرد ایرانی شکل گرفت، کە طی فراخوان‌های جداگانه عموم مردم را بە اعتصاب فراخوانده بودند.

14.09.2024

-

پرونده ۱۵ شهروند بهائی برای رفع ایرادات مجددا به دادگاه انقلاب اصفهان ارجاع شد...

پرونده ۱۵ شهروند بهائی ساکن بهارستان اصفهان به نام های #مژگان_پورشفیع_اردستانی، #نسرین_خادمی_قهقرخی، #آزیتا_رضوانی_خواه، #شعله_آشوری، #مژده_بهامین، #بشری_مطهر، #سارا_شکیب، #سمیرا_شکیب، #رویا_آزادخوش، #نوشین_همت، #شورانگیز_بهامین، #ساناز_راسته، #مریم_خورسندی، #فرخنده_رضوان_پی و #فیروزه_راستی_نژاد که از #دادگاه_تجدیدنظر استان #اصفهان برای رفع ایرادات به دادگاه انفلاب این استان بازگردانده شده، به زودی این شهروندان بهائی مجددا در #دادگاه_انقلاب_اصفهان محاکمه خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۱۵ شهروند بهائی مجددا در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه خواهند شد.پرونده مژگان پورشفیع اردستانی، نسرین خادمی قهقرخی، آزیتا رضوانی خواه، شعله آشوری، مژده بهامین، بشری مطهر، سارا شکیب، سمیرا شکیب، رویا آزادخوش، نوشین همت، شورانگیز بهامین، ساناز راسته، مریم خورسندی، فرخنده رضوان پی و فیروزه راستی نژاد پس از صدور حکم در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به دادگاه تجدیدنظر این استان ارسال شد. اما پس از بررسی، دادگاه تجدیدنظر ایراداتی به آن وارد کرده و پرونده برای رفع این ایرادات به دادگاه انقلاب بازگردانده شد. این شهروندان بهائی در تاریخ ۴ مهرماه سال جاری، مجددا محاکمه خواهند شد.

-

 دومین سالگرد مهسا امینی نماد خیزش " زن زندگی آزادیهشدار کمیته حقیقت‌یاب درباره سرکوب زنان...

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل روز جمعه ۲۳ شهریور (۱۳ سپتامبر) دو روز مانده به دومین سالگرد مهسا ژینا امینی در بیانیه‌ای درباره تشدید سرکوب زنان و دختران ایرانی هشدار داد.

در این بیانیه آمده است که در دو سال گذشته، اگرچه اعتراضات گسترده فروکش کرده اما مقاومت بی‌وقفه زنان و دختران همچنان یادآور این است که این مردم در سیستمی زندگی می‌کنند که آن‌ها را به "شهروندان درجه دوم" تنزل می‌دهد.این کمیته در بیانیه خود تاکید کرده است از آوریل ۲۰۲۴ مقامات دولتی اقدامات سرکوب‌گرانه خود را از طریق طرح "نور" تشدید کرده‌اند. این طرح شامل مجازات زنان و دخترانی است که قوانین حجاب اجباری را نادیده می‌گیرند.


12.09.2024

-

 معاون بهداشت و خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گفت: ۷۵٪ از مردم دچار مشکلات روانپزشکی هستند که در این میان از هر چند شهروند، یک نفر نیز از اسکیزوفرنی و افسردگی رنج میبرد...

وی در ادامه افزود: این افسردگی ها به گونه ای است که از آستانه تحمل شهروندان فراتر رفته و آنها را به سمت و سویی سوق می دهد که فرد ضمن قطع ارتباطش با واقعیت، دست به #خودکشی میزند.

-

خانم پریدخت شجاعی، شهروند بهائی به حبس محکوم شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پریدخت شجاعی باغینی شهروند بهائی به حبس محکوم شد. براساس حکمی که توسط شعبه هفت دادگاه تجدیدنظر استان کرمان در تاریخ ۱۹ شهریور صادر و به این شهروند بهائی ابلاغ شده است، وی در خصوص اتهام “فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام” به تحمل دو سال و یک ماه حبس محکوم شده است.

-

 سازندگان فیلم "کیک محبوب من" بار دیگر ممنوع‌الخروج شدند (https://twitter.com/dw_persian/status/1833886829570904068) 

بهتاش صناعی‌ها، کارگردان ایرانی و مریم مقدم، سازندگان فیلم "کیک محبوب من" روز چهارشنبه ۲۱ شهریور (۱۱ سپتامبر) در کانال تلگرامی خود خبر دادند که بار دیگر از خروج آنها از ایران جلوگیری شده است.
گفته می‌شود که پس از مدت طولانی ضبط گذرنامه مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها، هفته گذشته گذرنامه‌های این دو کارگردان به آنها بازگردانده شده بود. مقدم و صناعی‌ها اخیرا از مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران انتقاد کرده بودند. آنها گفته بودند: «نمی‌توان با فریب یک جامعه را به سوی رشد و اصلاح هدایت کرد.»
فیلم سینمایی "کیک محبوب من"، ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم برلین جایزه ویژه هیأت داوران جماعت کلسیایی (The Ecumenical Jury) را به دست آورد. این فیلم پیش از آن نیز در چارچوب برلیناله ۲۰۲۴ برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه هیأت داوران منتقدان بین‌المللی یا به اختصار جایزه  فیپرشی (FIPRESCI) شده بود.
این دو کارگردان یازدهم مهر ماه سال ۱۴۰۲در حالی که قصد داشتند ایران را ترک کنند، دریافتند که ممنوع‌الخروج شده‌اند. 

10.09.2024

-

خط فقر یک خانوار سه نفره در تهران در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ میلیون تومان...

 عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های #مجلس اعلام کرد که #خط_فقر یک خانوار سه نفره در تهران در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ میلیون تومان است. این رقم بیانگر افزایش شدید هزینه‌های زندگی و عدم توانایی بسیاری از خانواده‌ها در تامین حداقل نیازهای ضروری مانند #مسکن، #خوراک و #بهداشت است. #زهرا_کاویانی توضیح داد که بر خلاف خط فقر مطلق، در خط فقر نسبی توزیع درآمد و اختلاف طبقاتی اهمیت زیادی دارد. در جوامع توسعه یافته که فقر مطلق کمتر دیده می‌شود، خط فقر نسبی به عنوان معیاری مهم برای بررسی وضعیت رفاهی جامعه استفاده می‌شود. اما در ایران، با توجه به بالا بودن فقر مطلق، این شاخص نشان دهنده عدم توجه کافی به حقوق شهروندان برای داشتن یک زندگی حداقلی است.

-

 با نزدیک شدن به دومین سالگرد درگذشت #مهسا_امینی، روز گذشته هرانا با انتشار گزارشی تفصیلی، به بررسی افزایش فعالیت زنان در ایران علیرغم تشدید سرکوب‌ها توسط دولت پرداخته است.

هدف مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از طریق این تحلیل، به تصویر کشیدن استقامت زنان ایرانی در مواجهه با سرکوب شدید و بررسی پیامدهای گسترده‌تر مبارزات آنان برای دستیابی به آزادی و برابری است. در این گزارش، تجربه های شخصی #زندانیان_زن و زنانی که با نهادهای مختلف نظارت بر #حجاب تعامل داشته اند، مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین به مرور مختصری از تحول تاریخی اعتراضات مربوط به حقوق زنان و افزایش همبستگی میان فعالان زن در طول ۴۴ سال گذشته پرداخته شده است.

لینک مستقیم سایت هرانا

07.09.2024

-

پدری که سال گذشته "فرزند ترنس" خود را در یکی از مناطق اطراف تبریز به قتل رسانده بود، پس از شش ماه از زندان آزاد شده است.

این متهم بهمن ماه سال گذشته به اتهام قتل فرزندش از سوی دادگاه کیفری تبریز به سه سال حبس محکوم شد اما رئیس دادگاه پس از چند ماه اعلام کرد، "با توجه به شرایط متهم" حبس او تقلیل یافته است و حال مشخص شده این مرد تنها پس از گذراندن مدتی از زمان محکومیتش، ماه گذشته از زندان مرکزی تبریز آزاد شده است.
خبرگزاری رکنا بهمن سال گذشته درباره این پرونده نوشته بود: «پدری در تبریز فرزند ۱۷ ساله خود را به دلیل آرایش و رفتارهای زنانه به قتل رساند و بعد از ارتکاب قتل، خود را به پلیس معرفی کرد.» این مرد در جلسات بازجویی درباره دلایلی که باعث شد، فرزندش پارسا را به قتل برساند، گفته بود: «رفتار عجیب پارسا از ۱۴ سالگی شروع شد. آرایش غلیظ می‌کرد و شب‌ها دیر به خانه می‌آمد. او حتی به مصرف شیشه و الکل نیز روی آورده بود. ۲۵ روز هم در کمپ بستری شد و بعد از اینکه با ظاهر مردانه که ریش و سبیل داشت به خانه بازگشت، قول داد، رفتارهای بدش را ترک کند اما بعد از یک هفته به روال سابقش بازگشت.» این مرد مدعی شده است، در ابتدا قصد داشته خودش را بکشد اما در نهایت پسرش را به قتل رسانده چرا که "دیگر آبرویی برایش نمانده بود."
افراد ترنس از حقوق محدودی در ایران برخوردارند و با تبعیض‌هایی از سوی حکومت جمهوری اسلامی و جامعه ایران روبه‌رو هستند. جمهوری اسلامی هنوز هویت ترنس را به عنوان یک اختلال روانی طبقه‌بندی می‌کند و هیچ قانونی برای حمایت از افراد ترنس در برابر انگ‌زنی یا جنایات ناشی از تنفر وجود ندارد.

06.09.2024

-

 شماری از #معلمان ساکن #فرانسه، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تداوم بازداشت #سسیل_کولر، معلم و عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه در ایران، #اعتراض کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: سیسیل کولر که در جریان سفر به ایران به همراه معلم بازنشسته، #ژاک_پاریس بازداشت شده است، برای سومین سال تحصیلی متوالی نمی‌تواند با دانش آموزان خود همراه شود. بیم آن میرود که با گذشت زمان اسارت او به امری عادی بدل شود و مردم به مرور حساسیت خود را نسبت به سرنوشت کولر از دست بدهند. 
سسیل کولر به همراه ژاک پاریس، دو عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه، در اردیبهشت ۱۴۰۱، پس از سفر به ایران #بازداشت شدند. اواسط مهرماه همان سال، ویدئویی از #اعترافات_اجباری این دو شهروند توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر شد که در ویدیوی مذکور، آنها خود را "ماموران اطلاعات و عملیات سرویس امنیت خارجی فرانسه" معرفی کردند.

-

 شیوا کاشانی نژاد و مژگان صمیمی، شهروندان بهائی به حبس و دیگر مجازات ها محکوم شدند...

شیوا_کاشانی_نژاد (سمیعیان) و مژگان_صمیمی، شهروندان #بهائی ساکن رشت، توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب این شهر هر کدام به تحمل دو سال و یک روز حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و مجازات های تکمیلی محکوم شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شیوا کاشانی نژاد (سمیعیان) و مژگان صمیمی شهروندان بهائی ساکن رشت به حبس، جزای نقدی و مجازات های تکمیلی محکوم شدند. براساس حکمی که توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی مهدی راسخی صادر و روز چهارشنبه چهاردهم شهریورماه به این شهروندان ابلاغ شده است، شیوا کاشانی‌نژاد و مژگان صمیمی از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغ امور مرتبط با آئین بهائی” هر کدام به دو سال و یک روز حبس تعزیری، پرداخت ۸۰،۰۱۰،۰۰۰ تومان جریمه نقدى و پنج سال و یک روز محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند.

04.09.2024

-

۱۰۰ حکم اعدام در ایران در ماه اگوست...


 سازمان حقوق بشر ایران روز سه‌شنبه (۱۳ شهریور/سوم سپتامبر) در گزارشی اعلام کرد تنها در یک ماه گذشته میلادی ۱۰۰ حکم اعدام در ایران به اجرا درآمده است. این نهاد حقوق بشری نوشته اتهام ۵۰ تن از اعدام شدگان قتل عمد و ۴۶ تن نیز جرایم مربوط به مواد مخدر بود. یک نفر نیز به اتهام امنیتی "محاربه" اعدام شد. رضا رسایی نیز یکی از اعدام‌شدگان بود که در جریان خیزش سراسری "زن، زندگی، آزادی" بازداشت شده بود.

01.09.2024

-

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین از بابت پرونده ای که اخیرا در دوران حبس علیه وی گشوده شده است، مجموعا به هفت سال و هفت ماه حبس و تحمل ۱۰ ضربه شلاق محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، شکیلا منفرد به حبس و تحمل ضربات شلاق محکوم شد.

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل دادگستری در گفتگو با امتداد عنوان کرد که خانم منفرد از بابت اتهام تخریب اموال عمومی (شکستن شیشه میز دادسرای ناحیه هشت) به شش سال و هفت ماه حبس و از بابت اخلال در نظم و آسایش عمومی به یک سال حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

گشایش این پرونده علیه شکیلا منفرد، با شکایت خانم شقاقی، معاون دادستان صورت گرفته است. مورخ سوم مردادماه سال جاری، کیفرخواست این زندانی سیاسی در رابطه با پرونده مذکور، توسط دادسرای ناحیه هشت تهران با اتهامات تخریب اموال عمومی و اخلال در نظم و آسایش عمومی صادر شد.


-

 بیش از ۴۹۰ روز بلاتکلیفی؛ تداوم بازداشت امین سخنور در زندان اوین...

 #امین_سخنور، #متهم_سیاسی علیرغم گذشت بیش از ۴۹۰ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در #زندان_اوین بسر میبرد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امین سخنور بیش شانزده ماه است که در بازداشت بسر میبرد. تاکنون دو جلسه دادگاه برای آقای سخنور با اتهاماتی از جمله “تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” برگزار شده است، با این حال قاضی #ایمان_افشاری حکمی برای او صادر نکرده است.


-

 خبرگزاری هرانا – از تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ تا هفته اول تیرماه امسال ، صدها استاد دانشگاه در دانشگاه‌های مختلف کشور از تدریس منع و اخراج شده‌اند. روزنامه اعتماد، در گزارشی هویت ۴۰ نفر از اساتید دانشگاهی اخراج شده در این بازه زمانی را اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روزنامه اعتماد گزارشی از اسامی ۴۰ تن از استادان دانشگاهی که از ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ تا هفته اول تیر ماه امسال از دانشگاه اخراج شده اند را منتشر کرده است.

این روزنامه هویت ۴۰ تن از اساتید اخراجی را پانته آ واعظ نیا، استاد دانشگاه الزهرا، محمد راغب، محمد فاضلی، احمد شکرچی و مصطفی آذرخشی، استادان دانشگاه شهید بهشتی تهران، آرش رئیسی نژاد، حسین مصباحیان، رضا امیدی، محسن برهانی و آذین موحد، اساتید دانشگاه تهران، مهدی کلاهی، شهرام عباسی، علیرضا آزاد و مهشید گوهری کاخکی، استادان دانشگاه فردوسی مشهد، مهدی خویی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، محسن خلیلی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، فرزان سجودی و امیر مازیار، استادان دانشگاه هنر تهران، محمد سلطانی، استاد دانشکده الهیات و معارف دانشگاه اصفهان، آرش اباذری و علی شریفی زارچی، اساتید دانشگاه صنعتی شریف، حسن باقری نیا، استاد دانشگاه حکیم سبزواری، بهروز چمن آرا، استاد دانشگاه کردستان، کوروش گلناری، فرشاد عسگری کیا، غلامرضا شهبازی، زهرا خشک جان، غلام حیدر ابراهیم بای سلامی، رهام افغانی خراسکانی، نگار ذیلایی، نیلوفر رضوی، حجت پارسا، امیر نیک پی، اسلام ناظمی، علی سر زعیم، صادق زیبا کلام، سید حسین سراج زاده، رسول رسولی پور، رحمت صادقی و حسین مفتخری، گزارش کرده است.


-

کاریکاتور روز "نقش پلیس" در نقض حقوق بشر در ایران 

هنوز چند روزی از انتشار ویدئوی پیکر کبود و بی‌جان محمد میرموسوی، جوان لاهیجانی که به گفته پلیس، در زمان بازداشت بر اثر "عدم کنترل خشم" مأموران جانش از دست رفت نگذشته که ویدئوی دیگری از رفتار خشونت‌آمیز نیروهای پلیس به هنگام بازداشت فردی در شهر ری منتشر شد. 

ویدئویی که نشان می‌دهد سه مأمور انتظامی تلاش دارند او را به زور و با خشونت در صندوق عقب خودروی خود جا دهند. تکرار چنین صحنه‌هایی که یاد شلیک پلیس به آرزو بدری به بهانه عدم رعایت حجاب اجباری را زنده می‌سازد این سئوال آشنا را در ذهن تداعی می‌کند که این زنجیره خشونت‌ مأموران با شهروندان ایران پس کی به پایان می‌رسد؟

-

 طاهر نقوی، وکیل زندانی آذربایجانی ، وکیل خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سراسری "زن، زندگی، آزادی" در زندان دچار خونریزی معده شد...

سینا یوسفی وکیل دادگستری روز یک‌شنبه ۱۱ شهریور (۱ سپتامبر) در شبکهٔ اجتماعی اکس (توییتر سابق) خبر داد طاهر نقوی، از وکلای آذربایجانی محبوس در زندان اوین، دچار خونریزی شدید معده شده است.
به گفته یوسفی مسئولان زندان با گذشت "نزدیک به سه هفته" از وخامت حال طاهر نقوی از انتقال این زندانی به بیمارستان و انجام اقدامات درمانی ممانعت می‌کنند. نقوی وکالت تعدادی از خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سراسری "زن، زندگی، آزادی" را بر عهده داشت و در  در اعتراض به بازداشت و بلاتکلیفی خود، در خردادماه دست به اعتصاب غذا زده بود. او در هفتمین روز از اعتصاب غذا، بعد از قطع داروهای فشار خون و تیروئید به بیمارستان منتقل شد. نقوی، بهمن ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شده است. او پس از دستگیری در دادسرای اوین با اتهامات "تبلیغ علیه نظام" و "اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی" تفهیم اتهام شد. دادگاه این وکیل در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.