Translate

Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

07.09.2024

-

پدری که سال گذشته "فرزند ترنس" خود را در یکی از مناطق اطراف تبریز به قتل رسانده بود، پس از شش ماه از زندان آزاد شده است.

این متهم بهمن ماه سال گذشته به اتهام قتل فرزندش از سوی دادگاه کیفری تبریز به سه سال حبس محکوم شد اما رئیس دادگاه پس از چند ماه اعلام کرد، "با توجه به شرایط متهم" حبس او تقلیل یافته است و حال مشخص شده این مرد تنها پس از گذراندن مدتی از زمان محکومیتش، ماه گذشته از زندان مرکزی تبریز آزاد شده است.
خبرگزاری رکنا بهمن سال گذشته درباره این پرونده نوشته بود: «پدری در تبریز فرزند ۱۷ ساله خود را به دلیل آرایش و رفتارهای زنانه به قتل رساند و بعد از ارتکاب قتل، خود را به پلیس معرفی کرد.» این مرد در جلسات بازجویی درباره دلایلی که باعث شد، فرزندش پارسا را به قتل برساند، گفته بود: «رفتار عجیب پارسا از ۱۴ سالگی شروع شد. آرایش غلیظ می‌کرد و شب‌ها دیر به خانه می‌آمد. او حتی به مصرف شیشه و الکل نیز روی آورده بود. ۲۵ روز هم در کمپ بستری شد و بعد از اینکه با ظاهر مردانه که ریش و سبیل داشت به خانه بازگشت، قول داد، رفتارهای بدش را ترک کند اما بعد از یک هفته به روال سابقش بازگشت.» این مرد مدعی شده است، در ابتدا قصد داشته خودش را بکشد اما در نهایت پسرش را به قتل رسانده چرا که "دیگر آبرویی برایش نمانده بود."
افراد ترنس از حقوق محدودی در ایران برخوردارند و با تبعیض‌هایی از سوی حکومت جمهوری اسلامی و جامعه ایران روبه‌رو هستند. جمهوری اسلامی هنوز هویت ترنس را به عنوان یک اختلال روانی طبقه‌بندی می‌کند و هیچ قانونی برای حمایت از افراد ترنس در برابر انگ‌زنی یا جنایات ناشی از تنفر وجود ندارد.