Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

24.01.2024

-

 واکنش‌های بین‌المللی به اعدام محمد قبادلو

در حالی که یک روز از اعدام محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات خیزش سراسری ۱۴۰۱ می‌گذرد این اقدام مورد محکومیت‌های بین‌المللی قرار گرفته است. دفتر عفو بین‌الملل مستقر در آلمان، اتحادیه اروپا، مسعود قره‌خانی؛ رئیس‌ ایرانی‌تبار پارلمان نروژ و همچنین دفتر فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران اعدام محمد قبادلو را محکوم کردند.
دفتر آلمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای که در حساب کاربری اکس این دفتر منتشر شد با اعتراض به اجرای حکم اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، روحانی کرد اهل سنت و زندانی عقیدتی ضمن محکوم کردن این اقدام، اعلام کرد که موج اعدام‌ها در ایران باید "پیامدهای دیپلماتیک محسوس" و "عواقب جدی" برای حکومت ایران داشته باشد. در پی اجرای اعدام محمد قبادلو اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام، اعلام کرد که "استفاده از مجازات اعدام به عنوان پاسخی به مخالفت‌های داخلی، غیرقابل قبول است." در بیانیه اتحادیه اروپا، افزایش اعدام‌های سال گذشته در ایران و سرعت فعلی اعدام‌ها، "وحشتناک" توصیف شده و از مقامات حکومت ایران ایران خواسته شده که "فورا به اعمال و اجرای احکام اعدام علیه معترضان پایان دهد."