Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

15.11.2023

-

 موج احضار و بازداشت شهروندان؛ ۲۰ فعال زنان و روزنامه‌نگار در گیلان دستگیر شدند...

در پی موج احضار و بازداشت شهروندان پس از قتل حکومتی آرمیتا گراوند، بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال بیش از ۲۰ فعال زنان و روزنامه‌نگار در گیلان دستگیر شدند. نسرین ستوده، روایتی از زنان بازداشت شده در مراسم خاک‌سپاری آرمیتا و حضورشان در دادسرای اوین منتشر کرد.

نگین عدالت‌خواه، آناهیتا حجازی، مدیر خانه امن آنا که در زمینه حمایت از حیوانات آسیب‌دیده فعالیت می‌کند، رزیتا رجایی، نویسنده و نینا گلستانی، فعال مدنی از جمله ۲۰ زنی هستند که روز ۲۰ آبان در رشت بازداشت شدند.هلاله ناطقی و نسیم طواف، دو روزنامه‌نگار و فعال محیط‌ زیست نیز در میان دستگیرشدگان هستند.

به گفته منابع مطلع، نهاد بازداشت‌کننده این افراد ‌اطلاعات سپاه پاسداران‌ است. به خانواده‌ها گفته‌اند عناوین اتهامی بازداشت‌شدگان «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» است.

خانواده‌های این افراد روز سه‌شنبه ۲۳ آبان با وجود حضور در دادسرای عمومی و انقلاب رشت، از جزییات پرونده مطلع نشده‌اند. بر اساس گزارش منابع خبری تاکنون هیچ‌کدام از بازداشت‌شدگان نتوانسته‌اند وکیل تعیینی انتخاب کنند و اکنون در زندان لاکان رشت محبوس هستند.این دومین «بازداشت فله‌ای» زنان فعال در استان گیلان طی چند ماه اخیر و پس از آغاز خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی است.اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد علاوه بر این افراد، تعدادی از فعالان زن نیز در تهران،‌ اصفهان و تبریز پیامک احضار دریافت کرده یا از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند.از وضعیت عمده بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.

خبر از ایران اینترنشنال