Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

25.12.2022

-

 صد روز اعتراض در ایران، ۳۷ وکیل در زندان جمهوری اسلامی...

اعتراضات در ایران از صد روز عبور کرده بدون اینکه علی‌رغم سرکوب شدید و خونین حکومت، معترضان تصمیمی به کنار کشیدن و خاموش شدن داشته باشند. طی این مدت جمهوری اسلامی ایران بدون پرده‌پوشی، نه تنها دست به بازداشت گسترده فعالان سیاسی و حقوق بشر زده، که حتی در اقدامی تاریخی در نظام های خودکامه و استبدادی، وکلای دادگستری را هم بازداشت و زندانی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در یک تصمیم به ظاهر قانونی که مصوبه مجلس شورای اسلامی است به شهروندان ایرانی اجازه نمی‌دهد در همه پرونده‌ها، وکلای معتمد خود را انتخاب کنند.  در پرونده‌های سیاسی که نظام حاکم بر ایران با عنوان پرونده‌های امنیتی از آن یاد می‌کند، شهروندان باید از فهرست وکلای معتمد قوه قضاییه برای خود وکیل انتخاب کنند. تاکنون خانواده چندین بازداشتی به طور عمومی اعلام کرده‌اند که وکلای مورد اعتماد قوه قضاییه پاسخ تماس‌های آن‌ها را نمی‌دهند و یک مورد در پرونده «مجیدرضا رهنورد» که در مشهد به دار آویخته شد، وکیل مورد اعتماد قوه قضاییه تماما متن کیفرخواست را تایید و در اعدام موکل خود در عمل مشارکت کرد.فهرست حاضر، اسامی وکلایی است که از زمان آغاز اعتراضات به مرگ «مهسا امینی» در زمان بازداشت توسط ماموران گشت ارشاد، دستگیر شدند.حقوق‌دانان و وکلایی که احضار، بازجویی و ‌تهدید شده‌اند، شامل این فهرست نیستند.حقوق‌دانان و وکلای دادگستری که‌ در این مدت دستگیر شدند برخی پس از مدتی با قید وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه موقتا از زندان بیرون رفتند و برخی دیگر هنوز در وضعیت بلاتکلیف در بازداشت ماموران امنیتی هستند. این فهرست در صورت ادامه دستگیری دیگر وکلای دادگستری به روز می‌شود.

خبر از ایران وایر