Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

17.06.2022

-

 گزارش حقوق بشری گوترش: ایران درباره مرگ در بازداشتگاه‌ها تحقیقات مستقل انجام دهد...
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارش تازه خود از وضعیت حقوق بشر در ایران از حکومت جمهوری اسلامی خواست درباره استفاده از قوه قهریه مرگبار علیه معترضان و نیز گزارش‌ها درباره شکنجه و مرگ زندانیان در بازداشت، تحقیقاتی مستقل انجام دهد.

آقای گوترش در پایان این گزارش که تاریخ روز پنج‌شنبه، ۲۶ خرداد، را دارد توصیه‌ها و درخواست‌های خود از جمهوری اسلامی را در قالب ۱۳ محور مطرح کرده است. او از حاکمیت ایران خواسته است: 
«از تحقیقات سریع، شفاف و مؤثر توسط یک نهاد مستقل و بی‌طرف در مورد استفاده از زور بیش از حد و مرگ‌آور، از جمله در جریان اعتراض‌ها، و همچنین در مورد مرگ‌ها در بازداشت، و اتهامات شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها اطمینان حاصل کند، و متهمان را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.» این توصیه و درخواست پاسخگویی مقام‌های مسئول و افراد دخیل در این زمینه در حالی مطرح شده که دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی خود نقش اصلی را در نقض حقوق متهمان و طرح اتهامات واهی و تکراری به آنها بر عهده دارند. دبیرکل سازمان ملل در ادامه از جمهوری اسلامی خواسته است که «فوراً همه افرادی را که به دلیل استفاده مشروع از آزادی عقیده و بیان، تشکل و اجتماعات مسالمت آمیز، به طور خودسرانه بازداشت شد‌ه‌اند آزاد کند.» این درخواست یک روز پس از اعتراضات سراسری معلمان در ایران مطرح می‌شود که نه تنها قبل و بعد از برگزاری آن، ده‌ها فعال صنفی بازداشت شدند، بلکه ماموران یگان ویژه و امنیتی با ایجاد جو شدید امنیتی، اجازه برگزاری این تجمع مسالمت‌آمیز را به معلمان معترض ندادند.