Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

22.04.2024

-

افزایش ۱۰ درصدی نرخ فقر در ایران طی ۲ سال

صبح روز دوشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، روزنامه اعتماد با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت: «طی ۲ سال، ۸ میلیون نفر به جمعیت فقرا اضافه شده است.»

به گزارش اعتماد: «نرخ فقر در ایران از ابتدای دهه ۹۰ تا سال ۱۳۹۶ روند ثابتی داشته است اما از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ حدود ۱۰ درصد افزایش یافته و از سطح ۲۰درصد به ۳۰ درصد رسیده است.»افزایش ۱۰ درصدی نرخ فقر به معنی افزایش حدود ۸ میلیون نفر به تعداد فقرا در کشور است. به عبارت دیگر بعد از سال ۱۳۹۶ حدود ۵۰ درصد نسبت به گذشته به جمعیت فقرای کشور افزوده شده است. از سال ۱۳۹۸ به بعد نرخ فقر نوسان بسیار اندکی داشته و همواره در حدود سطح ۳۰درصد باقی مانده است. این در حالی‌ست که بودجه‌های دولتی سالانه، هزینه‌هایی را برای مقابله با فقر اختصاص می‌دهند اما این میزان، پاسخ‌گوی حجم فقر موجود در جامعه نمی‌باشد. نرخ فقر، درصدی از جمعیت کشور را نشان می‌دهد که در مقایسه با خط فقر درآمدی، فقیر به حساب می‌آیند.


به باور کارشناسان، افزایش روزافزون مشکلات معیشتی در ایران، ریشه در ساختار اقتصادی دارند و برای برطرف کردن آن، باید اقدامات و تدابیر جدی در نظر گرفته شود.