Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

04.11.2023

-

 ادامه تهدید بازیگران سینما و تئاتر مخالف حجاب اجباری: شرط گذاشتن برای رفع ممنوعیت از کار...

رییس سازمان سینمایی رفع شدن ممنوعیت کار بازیگران زن مخالف حجاب اجباری را به ابراز پشیمانی مشروط کرد. پیش از این فهرستی از حدود ۲۰ سینماگر که اجازه فعالیت ندارند منتشر شد که تشکل‌های صنفی سینما از آن انتقاد کردند. هنگامه قاضیانی و هانیه توسلی، هفته گذشته احضار شدند.

مشروح صحبت‌های روز دهم آبان محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی در یک برنامه تلویزیونی منتشر شده که بر اساس آن، او بر ادامه ممنوع‌الفعالیت بودن هنرمندان مخالف حجاب اجباری تاکید کرده است.او گفته است: «این بازیگران اگر بخواهند فعالیت کنند، باید رویه‌شان را عوض کنند و بگویند ما نمی‌خواهیم این‌طوری باشیم و قوانین را زیر پا بگذاریم.»خزاعی بدون نام بردن از تشکل صنفی خاصی، به انجمن‌های سینمایی که در روزهای گذشته به حمایت از زنان بازیگر ممنوع‌الفعالیت شده پرداخته بودند حمله کرد و مدعی شد آنان دنبال «ماجراجویی شخصی و سیاسی» خویش هستند.او همچنین تشکل‌هایی مانند انجمن‌های کارگردانان و تهیه‌کنندگان خانه سینما و انجمن فیلم کوتاه را «اقلیت» خواند و گفت این‌ها «کارخانه بیانیه‌نویسی» هستند.انجمن فیلم کوتاه ایران روز سه‌شنبه ۹ آبان از بیانیه «کارگردانان سینمای ایران و شورای‌ عالی تهیه‌کنندگان سینما» حمایت و از ممنوع‌‌الفعالیت شدن زنان بازیگر به دلیل مخالفتشان با حجاب اجباری انتقاد کرد.

این دو نهاد صنفی روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک از بازیگران زنی که به دلیل تن ندادن به حجاب اجباری از کار منع شده‌اند، حمایت کردند و گفتند به انتخاب آن‌ها احترام می‌گذارند.آن‌ها تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تنش‌زا، ناقض استقلال قوا و خلاف قانون دانستند.انجمن فیلم کوتاه ایران در همین راستا اعلام کرد بازیگران بخشی از «سرمایه‌های سینمایی» کشورند و هر بازیگر یا سینماگری که ممنوع از فعالیت می‌شود، موجی از ناامیدی برای عوامل دیگر سینما را به همراه دارد.در این اطلاعیه آمده است: «این تصمیمات غیرفرهنگی موجب تخریب مفهوم ملی سینماست.»

ایران اینتر نشنال