Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

09.06.2023

-

 تداوم بازداشت و بلاتکلیفی؛ گزارشی از آخرین وضعیت چهار شهروند بهائی در زندان اوین...

خبرگزاری هرانا – شادی شهیدزاده، منصور امینی، ولی الله قدمیان و عطاءالله ظفر، شهروندان بهائی علیرغم گذشت بیش از یکماه از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین بسر میبرند. علیرغم برگزاری جلسه دادگاه، این شهروندان کماکان تحت بازجویی قرار دارند.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “باوجود اینکه جلسه دادگاه این چهار شهروند بهایی در دهم خردادماه امسال در دادگاه انقلاب برگزار شد اما کماکان بازجویی از آنها ادامه دارد و با گذشت بیش از یکماه از زمان بازداشت به صورت بلاتکلیف در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر میبرند.”همچنین یک فرد نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان به هرانا گفت: “این چهار شهروند بهائی از سوی نیروهای امنیتی برای اخذ «اعترافات اجباری» در مقابل دوربین تحت فشار قرار گرفته اند. همچنین علیرغم موافقت قاضی پرونده با انتقال آنها به بند عمومی، تاکنون بازجوها به این انتقال ترتیب اثر نداده اند و آقایان عطاءالله ظفر و منصور امینی در شرایط سختی در این بند به سر میبرند.”شادی شهیدزاده، منصور امینی، ولی الله قدمیان و عطاءالله ظفر در تاریخ یازدهم اردیبهشت ماه امسال، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان بهائی روز چهارشنبه دهم خردادماه سال جاری در شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.