Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

03.03.2023

-

 نگرانی‌ از مسموم‌سازی دختران محصل؛ سازمان حقوق بشر ایران خواستار واکنش قوی جامعه جهانی شد...

با ادامه مسموم کردن‌های سریالی در مدارس، واکنش‌های جهانی نسبت به این «ترورهای بیولوژیکی» افزایش یافته است. علاوه بر آمریکا، استرالیا هم درباره مسموم کردن بچه‌مدرسه‌ای‌ها اظهار نگرانی کرد. یونیسف نیز درباره پیامدهای این ماجرا بر نرخ تحصیل دانش‌آموزان، به‌ویژه دختران هشدار داد.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، با انتشار بیانیه‌ای در روز پنج‌شنبه ۱۱ اسفند، مسموم کردن‌های سریالی دختران دانش‌آموز را مصداق «حملات شیمیایی و سازمان‌یافته تروریستی» خواند و با توجه به وجود فرضیه‌ قدرتمندِ نزدیک‌بودن عاملان حملات به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، خواستار واکنش قوی و فوری جامعه جهانی شد.محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران،‌ حمله شیمیایی به مدارس متعدد را نشانه برنامه‌ریزی و هماهنگی این حملات خواند و گفت نبود واکنشی جدی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی، تایید و تقویت‌کننده این فرضیه است که عوامل حملات «به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با نهادهای حکومتی تحت امر علی خامنه‌ای مرتبط هستند».

سابقه نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در انجام جنایات سازمان‌یافته از جمله قتل‌های زنجیره‌ای مخالفان سیاسی از سوی امیری‌مقدم مورد تاکید قرار گرفت.