Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

28.01.2023

-

 تجمع حمایت از اتباع فرانسوی زندانی در ایران، در پاریس


از اطلاعاتی که در فضای عمومی منتشر شده، و اطلاع‌رسانی خانواده‌های زندانیان، اینطور بر‌می‌آید که این روزها فرانسه در صدر کشورهای غربی از لحاظ بیشترین تعداد زندانیان در ایران است. کسانی که خانواده‌هایشان آن‌ها را گروگان‌هایی می‌دانند که برای کسب امتیاز یا فشار بر غرب، زندانی می‌شوند.

تا پیش از آغاز اعتراضات در ایران در پایان تابستان، هویت چهار شهروند فرانسوی در ایران مشخص بود. اما به یک‌باره این فهرست طولانی‌تر شد به هفت نفر افزایش یافت.خانواده‌های زندانیان غیرایرانی، در صحبت‌های محدودی که این‌جا و آن‌جا می‌کنند، از ارتباط بسیار کم با عزیزانشان سخن می‌گویند، که در مواردی این ارتباط در طی ماه‌ها به یک یا دو تماس کوتاه تلفنی محدود می‌شود. حال با شدت گرفتن بازداشت و سرکوب در ماه‌های اخیر در ایران، آن‌ها نگران‌تر از پیش به این وضعیت می‌نگرند و در عین حال سعی در تحت فشار قرار دادن دولت خود می‌کنند تا آزادی زندانیان را فراهم کنند.از همین روست که کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه، روز چهارم بهمن، پیش از آغاز نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا، در حالی که مسائل متعددی برای رایزنی با همتایان اروپایی‌اش داشت، در مقابل خبرنگاران گفت :« زمان آن فرا رسیده که ما اروپایی‌ها درباره نحوه واکنشمان به این سیاست گروگان‌گیری دولتی که ایران آن را پیاده‌ می‌کند درست فکر کنیم. این موضوع باید بخشی از نحوه تصمیم‌گیری‌های ما در آینده باشد».آنطور که دو دیپلمات اروپایی پس از آن جلسه روز دوشنبه به رادیوفردا گفتند، فرانسه از جمله کشورهایی است که با قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی موافق نیست. رویکردی که شاید بخشی از آن ناشی از تعداد بالای شهروندان زندانی این کشور در ایران باشد.

ادامه گزارش رادیو فردا