Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

19.12.2022

-

 تلاش جمهوری اسلامی برای سرپوش گذاشتن بر مرگ پزشک اکباتان تهران ...

پس از انتشار خبر کشته شدن «آیدا رستمی»، دکتر شهرک اکباتان که به مجروحان اعتراضات کمک‌‌ پزشکی می‌کرد، خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضائیه تصاویری از «اعترافات اولیه» فرد «مظنون» به قتل او منتشر کرد.در این فیلم٬ که ابتدا توسط میزان و سپس توسط صدا و سیما نیز منتشر شده٬ متهم بدون اشاره به نام دارویی خاص تاکید می‌کند که شب حادثه «قرص» مصرف کرده بوده و ادامه می‌دهد: «اصرار داشتم آیدا را به دکتر ببرم.»او در ادامه این فیلم گفت: «با اسنپ به سمت میدان آپادانا رفتیم.» این در حالی‌ست که آیدا رستمی در آخرین شب حیاتش در خودروی شخصی در حال رفتن به سمت منزل بوده است.این مظنون که چهره‌او در ویدئوی منتشر شده قابل تشخیص نیست٬ مدعی می‌شود که پس از جر و بحث در رستورانی در میدان آپادانا به اصرار پزشک اکباتان به بالای پل هوایی در همان نزدیکی رفتند برای ادامه «دعوا و جر و بحث».او در افزود پس از دعوا آیدا رستمی را تنها گذاشته اما پس از لحظاتی به پل هوایی بر می‌گردد و او را با دست و پای شکسته و سرخونی می‌بیند. به آبولانس زنگ می‌زند و پزشک اورژانس به او می‌گوید که پزشک اکباتان جان باخته است.

اعترافات این «مظنون»  اما توضیح نمی‌دهد که چرا ظهر روز سه‌شنبه ۲۲ آذرماه از کلانتری ۱۳۵ اکباتان با خانواده آیدا رستمی تماس می‌گیرند. مامور نیروی انتظامی مدعی می‌شود که آیدا شب قبل، بر اثر «تصادف» جان باخته است و آن‌ها باید جنازه را در «بهشت‌زهرا» تحویل بگیرند.