Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

13.12.2022

-

 گاهشمار اعتراضات در ایران

یکم آذر: کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که در اعتراضات ایران حدقل ۳۰۰ نفر از جمله بیش از ۴۰ کودک کشته شده و حدود ۱۴ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

سوم آذر: شورای حقوق بشر سازمان ملل تصمیم گرفت در مورد سرکوب خشونت‌آمیز و مرگبار در ایران تحقیقات مستقلی انجام دهد. حکومت جمهوری اسلامی این اقدام را سیاسی توصیف کرد و افزود که با کمیته مسئول تحقیقات همکاری نخواهد کرد.
پنجم آذر: آیت‌الله خامنه‌ای نیروی بسیج را که به گفته او از مردم در برابر «شورشیان» دفاع می‌کند مورد ستایش قرار داد. خبرگزاری هرانا که حامی معترضان است اعلام کرد که تا این تاریخ ۴۴۸ نفر از معترضان از جمله ۶۳ کودک و حدود ۵۷ نفر از نیروهای امنیتی حکومت کشته شده‌اند.
ششم آذر: فریده مرادخانی، دختر شیخ علی تهرانی و خواهرزاده آیت‌الله خامنه ای که یکی از فعالان سرشناس مخالف جمهوری اسلامی است از کشورهای خارجی خواست مناسبات خود با ایران را قطع کنند.

محسن شکاری، اولین اعدامی این اعتراضات
محسن شکاری، اولین اعدامی این اعتراضات

۱۳ آذر: دادستانی جمهوری اسلامی اعلام کرد که گشت ارشاد منحل شده‌است ولی وزارت کشور که مسئول امور انتظامی است تاکنون این تصمیم را تأیید نکرده‌است. نهادهای جمهوری اسلامی می‌گویند قانون حجاب اجباری به اشکال دیگری اجرا خواهد شد.
۱۶ آذر: خواهر آیت‌الله خامنه‌ای سرکوب معترضان را محکوم کرد و از نیروهای سپاه پاسداران خواست اسلحه خود را زمین بگذارند.
۱۷ آذر: محسن شکاری، از معترضان جوان که به جرم چاقو زدن به یک مأمور انتظامی و مسدود کردن یکی از خیابان‌های تهران به اعدام محکوم شده بود به دار آویخته شد. این اولین مورد از اجرای حکم اعدام در مورد معترضان بازداشتی است. عفو بین‌الملل گفت دستگاه قضایی ایران خواستار صدور حکم اعدام برای حداقل ۲۱ نفر از افرادی است که در جریان اعتراضات بازداشت شده‌اند. این نهاد محاکمه بازداشتی‌ها را «دادرسی ساختگی» توصیف کرد.
۲۱ آذر: دومین حکم اعدام اجرا شد. یک مرد جوان دیگر به نام مجیدرضا رهنورد که به جرم قتل دو بسیجی به اعدام محکوم شده بود در میان گروهی از افراد بسیج و وابستگان آنها به دارآویخته شد.