Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

24.11.2022

-

شورای حقوق بشر به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره سرکوب اعتراضات در ایران رای مثبت داد...

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سی‌وپنجمین نشست ویژه خود در روز پنجشنبه سوم آذر، به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جدید برای انجام تحقیقات در مورد گزارش‌های «نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضاتی که پس از ۲۵ شهریور آغاز شد» رای مثبت داد.

در جریان این رای‌گیری ۲۵ عضو این شورا رای مثبت، شش عضو - شامل ارمنستان، چین، کوبا، پاکستان، ونزوئلا و اریتره - رای مخالف و ۱۶ عضو این شورا رای ممتنع دادند.این نخستین‌بار است که چنین کمیته‌ای برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در ایران تشکیل می‌شود. قرائت نتیجه توسط رئیس شورای حقوق بشر با تشویق کنشگران و برخی دیپلمات‌های حاضر در این نشست همراه شد.چند گروه از فعالان حقوق بشر ایرانی از جمله رها بحرینی، پژوهشگر امور ایران در عفو بین‌الملل، نیز در این نشست حضور داشتند و گزارش‌های خود از کشتار کودکان و آزار و ارعاب خانواده‌های قربانیان به دست ماموران امنیتی جمهوری اسلامی را ارائه کردند.خدیجه کریمی، نماینده جمهوری اسلامی ایران، در ژنو پیشتر دولت‌های غربی را به استفاده از شورای حقوق بشر برای هدف قرار دادن ایران متهم کرده و این اقدام را «شرم‌آور» خوانده بود.