Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

10.10.2022

-

 زیبا کلام: کاش به رهبری بگویند با لجاجت نمی‌توان مملکت اداره کرد...

او چند ماه پیش، کتاب «شاه کشتار نکرد» را که در ایران مجوز انتشار نگرفت، در آمریکا منتشر کرد. او می‌گوید که پس از روی کار آمدن دولت «ابراهیم رئیسی»، بارها به وزارت اطلاعات احضار شده و متهم شده که در حال اشاعه شکل جدیدی از براندازی است. با او درباره حکم اخراج از دانشگاه، احضار به نهادهای امنیتی و اعتراضات سراسری در ایران گفت‌وگو کرده‌ایم. ماجرای اخراج اخیر شما از دانشگاه چیست؟ پیش‌تر هم درباره این که از دانشگاه آزاد اخراج و از دانشگاه تهران بازنشسته شده‌اید، صحبت کرده بودید. 

در سال ۱۳۹۷، من استاد پاره‌وقت دانشگاه آزاد در واحد علوم تحقیقات بودم. آقای دکتر «فرهاد رهبر» که رییس دانشگاه آزاد بودند، با من از دفترشان تلفنی تماس گرفتند و گفتند که جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد بوده و آقای دکتر ولایتی خیلی از دست شما عصبانی بودند، چون ظاهرا شما گفتی که من اسراییل را به رسمیت می‌شناسم. شما چنین چیزی گفتی؟ قبل از این که من جواب بدهم، آقای دکتر رهبر گفتند حالا شما یه جوری بگو که حرف مرا تحریف کرده‌اند و یا مقصود من این نبوده و… . من هم به ایشان گفتم آقای دکتر، از بس در این مورد از من سوال کردند، جایی برای این که من بگویم حرفم را تحریف کرده‌اند و اینجوری نبوده و اصل مطلب طور دیگری بوده و… باقی نمی‌ماند. ایشان هم خداحافظی کردند و از همان روز، من را از دانشگاه آزاد اخراج کردند.

دانشگاه تهران هم همان وقت، بدون هیچ مقدمه‌ای به من گفتند شما بازنشسته شده‌اید. گفتند شما ۷۰ ساله شدید و حکم بازنشستگی‌تان آمده، اما از همان سال ۱۳۹۷، دانشکده حقوق به واسطه اصراری  که دانشجوها داشتند همیشه برای من یک کلاس می‌گذاشتند. این ترم هم برای من یک کلاس گذاشته بودند «تحولات سیاسی و اجتماعی عصر پهلوی»، نزدیک چهل دانشجو هم این کلاس را گرفته بودند و کلاس باید شروع می‌شد، اما چند روز پیش آقای دکتر «حمید احمدی» مدیر گروه، به من با ناراحتی اطلاع‌ دادند که متاسفانه حراست دانشگاه گفته که شما نباید تدریس کنید. من رفتم پیش خانم «توکلی» مسوول آموزش، ایشان هم با ناراحتی گفتند بله، متاسفانه درس شما را به استاد دیگری داده‌اند. 

ادامه در سایت ایران وایر