Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

30.04.2022

-

 اطلاعیه ۱۴۷۷ کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با موضوع ظلم و فشار بر جامعه بهائیانِ ایران

ظلم و فشار بر جامعه بهائیانِ ایران

بازداشت، زندان و شکنجه روانی جامعه بهاییان ایران، سیاستی که همواره جمهوری اسلامی ایران به آن پایبند مانده است. روند صعودی بازداشت بهاییان در چند ماه گذشته طوری بوده که خانم دیان علایی نماینده جامعه بهایی در سازمان ملل نسبت به آن هشدار داده است، اما دولت جمهوری اسلامی ایران نه تنها به این قائله پایان نداده است بلکه با صدور احکام زندان، تعلیق و مصادره اموال، جامعه بهاییان را تحت فشار روحی و روانی قرارداده و با ایجاد ترس و دلهره، مدام آنها را از داشتن آرامش محروم ساخته ست. این تجاوز به حریم خصوصی و عقیده در حالی با شدت ادامه دارد که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین معاهدات بین المللی، تاکید به عدم تفتیش عقاید و احوال شخصی دارند
در آخرین خبرها صدیقه اقدسی، بهروز فرزندی و قاسم معصومی، شهروندان بهائی ساکن شیراز دوشنبه ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۰ جهت تحمل دوران محکومیت بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند. بازداشت این شهروندان پس از احضار به دادگاه انقلاب به بهانه پاره ای از توضیحات و بدون ابلاغ اجرای احکام صورت گرفته است.
شهناز ثابت، شهروند بهائی ساکن شیراز، روز ۲۱ اسفندماه، بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.
شهرام نجف تومرائی، شهروند بهائی ساکن تهران  ۲۲ اسفندماه جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد. آقای نجف تومرائی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
واکنش دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به بهاییان فقط به بازداشت و زندان ختم نمیشود. بارها مشاهده شده که محل کسب آنها به مدت طولانی پلمپ شده، سنگ قبر آنان در قبرستان تخریب شده، در برخی موارد جنازه بهاییان را از قبر بیرون میکشند و در بیابان رها میکنند. دیگر میتوان از مصادره زمین‌های شهروندان بهائی در روستای روشنکوه ساری

همچنین طبق قانون مجازات اسلامی در صورت کشتن فرد بهایی، قاتل آن نه تنها محکوم نمیشود بلکه مورد لطف و عنایت هم قرار میگیرد. از همه بدتر اینکه بر اساس قوانین شرعی بهاییان نجس شمرده میشوند.

یادآور میشویم: سرکوب بهائیان و دگراندیشان مذهبی در ایران  عملا نه تنها نقض حقوق مندرج درماده ۱۸ و ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق های بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، که بر حق ذاتی هرفرد مبنی بر تغییر، انتخاب دین، انجام مناسک مذهبی بدون داشتن بیم و ترس و تبلیغات مذهبی، بدون محدودیت و عدم سرکوب افراد بر مبنای آزادی بیان عقیده تاکید دارد بلکه حق برخورداری ازحق سلب نشدنی روند دادرسی عادلانه  که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر مورد توجه قرار گرفته است را از آنها سلب کرده در نتیجه بهائیان در اکثر موارد با بازداشتهای فرا قانونی و خودسرانه در جمهوری اسلامی ایران مواجه اند و با اتهامات دروغین  آزادی بیان و عقیده شان سرکوب میشود .

ما فعالین حقوق بشر ضمن محکوم نمودن عملکرد دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در قبال سایر باورمندان دینی و مذهبی، با توجه به مفهوم اصل آزادی بیان عقیده، که هر انسانی را محق میداند تا به هر طریق ممکن بتواند عقاید نظریات و دیدگاههای خود را بدون ملاحظات مرزی و به هر شکل ممکن منتشر کند، خواستار خاتمه دادن به آزار و اذیت و زندانی کردن بهائیان و دیگر پیروان ادیان می باشیم.