Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

22.02.2022

-

طی ماه گذشته دست‌کم ۷۵ مورد نقض حقوق بشر در کُردستان ثبت شده است. 


با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی ماه دی ۱۴۰۰ خورشیدی دست‌کم ۷۵ مورد نقض حقوق بشر در کُردستان ثبت شده است که به شرح زیر می‌باشد؛ 
 
کشته و زخمی شدن کولبران (۱۱ مورد) 
طی ماه گذشته دست‌کم ۱۱ کولبر و کاسبکار در مرزهای کُردستان کشته و یا زخمی شده‌اند که ۱ نفر از آن‌ها جانش را از دست داده است. این کولبر با شلیک مستقیم نیروهای مسلح ایران به قتل رسیده است. 
همچنین، از مجموع ۱۰ کولبری که زخمی شده‌اند ۷ مورد با شلیک مستقیم، ۲ مورد در اثر انفجار مین و ۱ مورد نیز به دلیل سقوط از ارتفاع زخمی شده‌اند. 
سه کولبر اهل ارومیه هم نیز مدت ۱۰ روز است که در ارتفاعات مرزی این شهرستان ناپدید شده و تاکنون خبری از سرنوشت آن‌ها نیست. 
 اعدام و مرگ در زندان (۱۳ مورد) 
طی دی‌ماه امسال، دست‌کم حکم اعدام ۱۲ شهروند در زندان‌های ارومیه، ایلام، خرم‌آباد و کوهدشت به اجرا در آمده است. 
همچنین، در این بازه زمانی یک زندانی با هویت عادل کیانپور که پیشتر عضو یکی از أحزاب کُردستانی اپوزسیون حکومت بوده در زندان مرکزی اهواز به طرز مشکوکی جانباخت. 
 کشته و زخمی شدن شهروندان مدنی و انفجار مین (۱۲ مورد) 
طی ماه گذشته دست‌کم ۱۰ شهروند در شهرهای بانه، سقز، دهلران، مهران و نوسود در اثر انفجار مین قربانی شده‌اند. که دو نفر از آن‌ها جانباخته‌اند. 
همچنین، یک دختر ۸ساله اهل ماکو در زنجان با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی جانباخته است و خواهر ۱۶ ساله‌اش نیز به شدت زخمی شده است. 
 بازداشت و حکم (۳۷ مورد) 
با استناد به آمار هه‌نگاو، طی دی ماه امسال دست‌کم بازداشت ۲۷ شهروند کُرد از جمله دو زن در شهرهای مختلف کُردستان به اتهام فعالیت سیاسی، عقیدتی و مدنی توسط نهادهای امنیتی ثبت شده است. 
همچنین، ۱۰ فعال کُرد نیز به اتهام فعالیت سیاسی توسط دستگاه قضایی جمعاً به ۲۶ سال و ۱ ماه و ۲ روز حبس محکوم شده‌اند. 
کارگری (۲ مورد) 
در این بازه زمانی دست‌کم ۲ کارگر اهل شهرهای ربط و ارومیه در حین کار و به دلیل سوانح کاری جانشان را از دست داده‌اند.