Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

13.01.2022

-

 دیدبان حقوق بشر در گزارش سالانه خود درباره وضعیت ایران در سال ۲۰۲۱، از ادامه سرکوب خشونت‌بار مخالفان و افزایش موارد نقض حقوق بشر توسط مقامات اطلاعاتی و قضایی جمهوری اسلامی خبر داد.

بنابر اعلام این سازمان، قانون‌گذاران جمهوری اسلامی طی یک‌سال گذشته تصویب قوانینی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که بیش از پیش نقض‌کننده حقوق بشر در ایران است.

این گزارش افزوده که نیروهای امنیتی حکومت ایران «با کاربرد زور بیش از حد و غیرقانونی، از جمله کاربرد شدید زور»، به اعتراضات گسترده مردمی در طول سه‌سال گذشته واکنش نشان داده و هزاران معترض را دستگیر کرد‌ه‌اند. این در حالی است که معترضان در نقاط مختلف ایران، عمدتا به دلایل معیشتی و مطالبات ناشی از فقر و تنگنای اقتصادی به خیابان‌ها آمده بودند.

بنابر اعلام دیدبان حقوق بشر، جمهوری اسلامی ایران «از پیگرد قضایی و زندان به عنوان ابزار اصلی برای خاموش کردن صدای مخالفان برجسته و مدافعان حقوق بشر» بهره می‌برد.

سازمان دیدبان حقوق بشر در سی‌ودومین گزارش سالانه خود با عنوان «گزارش جهانی ۲۰۲۲» که در ۷۵۲ صفحه منتشر شده است، به بررسی عملکرد حقوق بشری حدود ۱۰۰ کشور پرداخته است.

در بخش مربوط به ایران، همچنین به وخامت شرایط اقتصادی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا و سوءمدیریت دولت در زمینه واردات و تولید واکسن ملی، پیشگیری و مقابله با این بیماری عفونی اشاره و تصریح شده است که حکومت ایران «با بی‌درایتی و سیاسی‌کاری به همه‌گیری پاسخ داده است».

در همین زمینه، دیدبان حقوق بشر به موضوع بازداشت مهدی محمودیان، مصطفی نیلی و آرش کیخسروی، سه مدافع حقوق بشر در پرونده موسوم به «دادخواهان سلامت» اشاره کرده است.

این سه شهروند و فعال مدنی پیش از این در نامه‌ای مشترک، دلیل بازداشت خود را «خودداری از امضای تعهدنامه برای عدم شکایت از علی خامنه‌ای و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی در پی سوءمدیریت کرونا» عنوان کردند.