Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

17.01.2022

-

 فریده مرادخانی، فعال مدنی و خواهرزاده رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه ۲۳ دی ماه، در مسیر بازگشت به خانه خود در تهران بازداشت شده است.

خبرگزاری هرانا در گزارشی در این باره نوشته است که خانم مرادخانی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده است. نیروهای امنیتی پس از بازداشت او اقدام به بررسی منزل این فعال مدنی کرده و برخی از لوازم شخصی‌اش را ضبط کرده و با خود برده‌اند.

بر اساس این گزارش، هنوز روشن نیست که چه اتهامی متوجه خانم مرادخانی شده و او در تماسی که یک روز پس از بازداشت با خانواده خود داشته، گفته است در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به‌سرمی‌برد.

خانم مرادخانی در ماه‌های اخیر کارزاری را در حمایت از زندانیان راه‌اندازی کرده بود. او خرداد سال ۹۷ هم پس از سفر به سنندج و دیدار با خانواده رامین حسین پناهی،‌ زندانی سیاسی کرد که به اتهام فعالیت علیه جمهوری اسلامی اعدام شد، بازداشت شده بود.

فریده مرادخانی فرزند علی مرادخانی مشهور به «شیخ علی تهرانی» است. شیخ علی تهرانی که با بدری حسینی، خواهر رهبر جمهوری اسلامی ازدواج کرده است، از روحانیون مخالف حکومت شاهنشاهی ایران بود و بعد از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ نیز به یکی از منتقدان حکومت جمهوری اسلامی تبدیل شد.