Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

14.11.2021

-

رازگشایی از قتل و جنایت " فریدون فرخ زاد " ...

بن ، آلمان ، اندکی پیش از نیمه‌ شب ۱۵ مرداد ۱۳۷۱ پلیس وارد آپارتمان کوچک و درهم‌ریختهٔ فریدون فرخزاد، شاعر و هنرمند و چهره تلویزیونی و فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی شد. فرخزاد پس از انقلاب ۱۳۵۷ از ایران گریخته بود.

از چند روز پیش، پارس و زوزه بی‌وقفهٔ دو سگ فرخزاد در آپارتمانش در خیابان «ریمَن» در جنوب شرقی بن همسایگانش را نگران کرده بود. مأموران پلیس جنازهٔ فریدون فرخزاد را در آشپزخانهٔ آپارتمان در حالی یافتند که یک چاقوی ضامن‌دار از پشت در کتف راست او فرو رفته بود و کارد آشپزخانه بلندتری هم در دهانش. شعله‌های اجاق برقی که فرخزاد بر آن در حال آشپزی بوده، همچنان روشن بود. دما در آن آشپزخانهٔ کوچک تا پنجاه درجه سانتی‌گراد بالا رفته بود. حرارت اجاق برقی محتویات ماهیتابه‌ها را زغال کرده بود و دمای بسیار بالای محیط، جسد رو به تلاشیِ او را پخته بود.

در غربت، فریدون فرخزاد بدل شده بود به منتقد تند و صریح نظام اسلامی حاکم بر ایران. او آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار این حکومت، را به‌عنوان مردی بی‌سواد و عامی و متوهم که در نوشته‌هایش دچار عقده‌های جنسی بود، پی‌درپی مسخره می‌کرد. فرخزاد همچنین برای سازمان «درفش کاویانی»، از سازمان‌های ضد جمهوری اسلامی مستقر در پاریس، برنامه‌ای رادیویی می‌ساخت. او در عملیاتی خبرساز، در گیرودار جنگ خونبار و طولانی جمهوری اسلامی و عراق نیز به اجرای طرح فرار یکی از خلبانان جمهوری اسلامی از خاک ایران به‌مقصد عراق کمک کرد. قتل هول‌انگیز فریدون فرخزاد اغلب به‌عنوان بخشی از جنایاتی به حساب می‌آید که در ایران با نام «قتل‌های زنجیره‌ای» شناخته می‌شود. در این رشته جنایات، از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۷ چندین دگراندیش و روشنفکر ایرانی یا ناپدید شدند یا مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اذعان کردند که آن‌ها را کشته‌اند.

با این حال، نزدیک به سه دهه پس از قتل فرخزاد، معمای این جنایت همچنان به طور رسمی حل نشده است، و مقام‌های انتظامی آلمان تا کنون با استناد به ادامه داشتن تحقیقات، از ارائه توضیح دربارهٔ این پرونده یا زمینه احتمالاً سیاسی آن خودداری کرده‌اند. اما تحقیقات جدید رادیو فردا افشا می‌کند که پلیس آلمان فکر می‌کرده نشانه‌هایی اصلی از یک عملیات دولتی ایران را داشته است و به نظر می‌رسد عاملان این جنایت از یکی از آشنایان فرخزاد برای کشتن او استفاده کرده‌اند.

این ارزیابی در گزارش داخلی اداره آگاهی فدرال آلمان (ب‌کاآ) دربارهٔ «تروریسم حکومتی» ایران در سال ۱۹۹۳ منعکس شده، که رادیو فردا به بخش‌هایی از آن دست یافته است. به‌گفتهٔ ب‌کاآ، این گزارش ویژه چندی پیش، در جریان پاکسازی بایگانی، نابود شده است.

فریدون فرخزاد (۱۳۱۵ تا ۱۳۷۱)

افزون بر این، یکی از مأموران بلندپایهٔ جداشده از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، در مصاحبه‌ای با رادیو فردا ادعا کرده که تهران از یکی از مهاجران ایرانی ساکن لس‌آنجلس که با فرخزاد آشنایی داشته، برای قتل او بهره گرفته است.

دولت ایران تا کنون هرگونه دخالت در قتل فرخزاد را رد کرده و ادعا کرده است که قتل او مرتبط با مسائل جنسی یا به دست مخالفان جمهوری اسلامی انجام شده است.

تحقیقات رادیو فردا، با بازبینی یادداشت‌های روزانه و ویدئوهای شخصی فرخزاد، و بررسی چالش‌های سیاسی و شخصی و حرفه‌ای او در سال‌های پایانی پیش از قتلش، و نیز مصاحبه با نزدیکان او، برای نخستین بار ابعادی روایت‌نشده از روند منتهی به قتل او را ارائه می‌دهد.



گزارش تحقیقاتی رادیو فردا همچنین آشکار می‌کند که... 

ادامه گزارش " رادیو فردا "