Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

19.11.2021

-

 خشونت و تبعیض علیه نوجوانان اقلیت‌ جنسی در مدرسه ، 

نماد رنگین کمانی قدغن

خبرگزاری هرانا – اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران به دلیل جرم‌انگاری رابطه با همجنس در قانون مجازات اسلامی با مشکلاتی در زمینه‌های شغلی، اجتماعی و تحصیلی مواجه می‌شوند. حقوق برخی از نوجوانان اقلیت جنسی که در سنین بلوغ در حال شناخت هویت جنسی و جنسیتی خود هستند نیز از سوی مسئولان و اولیای مدرسه نقض می‌شود. برخی از آنان تنها به بهانه بیان جنسیتی متفاوت، مدل مو و یا نوع راه رفتن تحت فشار و تبعیض قرار می‌گیرند. در گزارش پیش رو به تجربه خشونت و تبعیض اهورا، پانیذ و تینا در مدرسه پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در گزارش پیش رو به تجربه خشونت و تبعیض نوجوانان اقلیت جنسی در مدرسه پرداخته شده است.

اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران به دلیل جرم‌انگاری رابطه با همجنس در قانون مجازات اسلامی با مشکلاتی در زمینه‌های شغلی، اجتماعی و تحصیلی مواجه می‌شوند. حقوق برخی از نوجوانان اقلیت جنسی که در سنین بلوغ در حال شناخت هویت جنسی و جنسیتی خود هستند نیز از سوی مسئولان و اولیای مدرسه نقض می‌شود.

برخی از این کودکان به دلیل بیان جنسیتی متفاوت مورد قرار می‌گیرند. دانش‌آموزانی که تنها به بهانه مدل موی کوتاه و یا راه رفتن متفاوت در مدارس دخترانه تحت فشار هستند. به گفته یک منبع مطلع در یکی از مدرسه‌های فرزانگان تهران دانش آموزان حتی اجازه در آغوش کشیدن یکدیگر را ندارند. به گفته او یکی از دانش آموزان به دلیل موی کوتاه تمام سال مجبور به استفاده از هدبند شده بود.

در موردی دیگر پانیذ زمانی که دانش آموز مقطع سوم دبیرستان در تهران بود، بارها به دلیل ظاهر متفاوت و موی کوتاه متهم به “انحراف” شده بود. مسئولان مدرسه چنیدن بار با خانواده او تماس گرفته و از آنها خواسته بودند که پانیذ را به دکتر ببرند. این فشارها و تحت نظر بودن نهایتا منجر به اخراج کوتاه مدت او از مدرسه شد.

پانیذ در این خصوص به هرانا گفت: «از طرف مدرسه به یک اردوی خارج از استان برده شده بودیم و شب را همانجا ماندیم. من با دوست دختر خودم هم اتاق بودم و مدیر و ناظم بارها به بهانه‌های متفاوت به اتاق ما می‌آمدند. بار آخر ساعت دو شب بدون در زدن و اجازه وارد اتاق شدند و دوستم روی تخت من بود. شب از هم جدا شده و به اتاق‌های دیگری برده شدیم و از والدین ما هم خواسته شد تا به مدرسه بیایند. به این ترتیب خانواده‌ها هم به موضوع پی بردند. گوشی‌ تلفن همراه من را باز کرده و عکس‌های خصوصی ما را برای خودشان فرستادند! کاری که اصلا اجازه آن را نداشتند. نهایتا به مدت ۳ روز از مدرسه اخراج شدیم. سال بعد هم از ثبت نام ما جلوگیری شد و من به مدرسه دیگری رفتم.»

در مواردی دانش آموزان قربانی خشونت سایر همکلاسی‌ها می‌شوند. با این وجود مسئولان مدرسه با شماتت قربانی او را مسئول آزار جنسی و خشونت رخ داده قلمداد می‌کنند. تینا، شهروند ترنس اهل اصفهان در دوران مدرسه بارها مورد آزار قرار گرفته بود، با این حال، خود او از حضور در مدرسه محروم شده و تنها حق شرکت در امتحانات نهایی را داشت.