Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

24.10.2020

-

 به گزارش حصارنیوز؛خانواده های سمانه نوروزمرادی، منیره عربشاهی‬ ⁩و یاسمن آریانی، سه زندانی سیاسی زن در زندان اوین، می‌گویند مسئولان زندان آن‌ها را با بهانه «دروغ» ملاقات با وکیل و رفتن به بیمارستان از بند عمومی خارج و بدون اطلاع قبلی به شهر های دیگری منتقل کرده‌اند.

بابک پاک‌نیا، ‌وکیل شماری از زندانیان سیاسی، در صفحه توییترش نوشت از طریق تماس یکی از موکلانش از زندان در جریان انتقال بدون اطلاع و ناگهانی سه تن از موکلانش قرار گرفته است.این وکیل نوشته موکلش به او اطلاع داده است که «مسئولین زندان آمدند و به ⁧‫سمانه نوروزمرادی و منیره عربشاهی ‬⁩و یاسمن آریانی ‬گفتند پاک‌نیا آمده شما را ببیند و بیایید بیرون! آنها که برای دیدن من می‌آیند، متوجه می‌شوند دروغ است! هر یک را به شهری منتقل می‌کنند!» پاک‌نیا همچنین به وضعیت نامساعد سلامتی نوروزمرادی اشاره کرده و گفته با وجود در حال انجام بودن امور پزشکی قانونی برای اثبات عدم تحمل حبس،‌ به موکلانش فرصت برداشتن دارو و لباس گرم هم نداده‌اند.این وکیل در ادامه نوشت از موکلش که از زندان تماس گرفته خواسته تا به زنان زندانی که او وکیلشان است پیغام بدهد «تا سه‌ هفته آتی» او به زندان نخواهد رفت و آنها هم «به بهانه» ملاقات با وکیل حاضر به خروج از بند نشوند. او از موکلانش خواسته تا درخواست ملاقات با وکیل از سوی ماموران زندان را رد کنند.

خارج کردن این سه زندانی سیاسی زن از بند عمومی زندان با دلایل غیرواقعی و انتقال ناگهانی آن‌ها با واکنش فعالان حقوق بشر و همچنین کاربران رسانه‌های اجتماعی درباره نقض حقوق زندانیان مواجه شده است.
احمد افروز،‌ مسئول روابط عمومی اداره کل زندان‌های حکومت در  استان تهران،‌ در پاسخ به واکنش‌ها درباره انتقال این زندانیان دلیل آن را «نداشتن صلاحیت نگهداری در بند عمومی» به دلیل محکومیت در یکی از جرائم عمومی عنوان کرد.