Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

21.01.2024

-

 آمار جدید از افزایش تکان‌دهنده نرخ خودکشی و مهاجرت در جامعه پزشکی...

نیما شهریارپور، متخصص اورژانس بیمارستان بهارلو، درباره افزایش نرخ خودکشی در میان کادر پزشکی ایران هشدار داده و گفته آمار خودکشی در میان پزشکان مرد ۴۰ درصد و در پزشکان زن ۱۳۰ درصد، نسبت به جمعیت عمومی، افزایش یافته است.

شهریارپور، روز شنبه ۳۰ دی در مصاحبه با خبرآنلاین گفت: « آمار خودکشی در جامعه پزشکی ۳.۱ تا ۵ برابر افزایش پیدا کرده است. به طوری که در جمعیت دستیاری و رزیدنتی کشور، که معادل ۱۴ هزار نفر است، سالانه به طور متوسط ۱۳ خودکشی منجر به مرگ داریم.»

به گفته این متخصص، «حجم بالای کار، مسئولیت‌های فراوان، عدم دریافت حقوق مکفی و نداشتن امنیت شغلی» مجموعه عواملی است که کادر درمان ایران را از ادامه فعالیت باز داشته و دلسرد کرده است.

پدیده «خودکشی رزیدنت‌ها» از حدود چهار سال پیش با عناوین مختلفی همچون «فوت ناگهانی» فلان دستیار پزشک جریان پیدا کرد و با مرگ مشکوک دکتر رسول قائدی، دستیار سال دوم ارتوپدی بیمارستان امام خمینی تهران، در خرداد ۱۳۹۸ پررنگ‌تر شد. 

به نوشته خبر آنلاین، در سال‌های گذشته جامعه پزشکی دو موج مختلف از خودکشی رزیدنت‌ها را پشت‌سر گذاشت که موج دوم آن در دو سالِ گذشته اتفاق افتاد و طی آن ۱۳ رزیدنت خودکشی کردند. 

این رسانه نوشته تجربه خودکشی در جامعه پزشکی برای بار سوم در حال تکرار است و سیامک بهروان (رزیدنت روانپزشکی)، علی قانع‌فرد (دندانپزشک) و پگاه طلائی‌زاده (رزیدنت چشم‌پزشکی) همه رزیدنت‌هایی بودند که طی ماه جاری (دی ۱۴۰۲) با فاصله چند روز و در مدت یک هفته به زندگی خود پایان دادند.

روزنامه اعتماد نیز در شماره در شماره روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه خود به موضوع رواج «خودکشی» در بین کادر درمان پرداخته و نوشته بود که در ۱۰ ماه گذشته ۱۶ دستیار پزشک «خودکشی» کرده‌اند.

روز ۱۹ دی انجمن علمی روانپزشکان ایران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، درباره «خودکشی گروهی از پزشکان جوان و دستیاران پزشکی» هشدار داد و خواستار تشکیل کمیته‌ای از متخصصان برای جلوگیری از تبدیل آن به یک بحران فراگیرتر شد.

به گفته انجمن روانپزشکان، فراوانی خودکشی در این گروه چندین برابر از آنچه در جمعیت عمومی کشور رخ می‌دهد، بالاتر است و عمده دلایلش به شرایط اجتماعی، اقتصادی و شغلی برمی‌گردد.

همزمان گزارش‌ها از آمار بالای مهاجرت کادر درمان از ایران حکایت دارند.

علی جعفریان، رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز ۲۴ دی ماه با تایید مهاجرت گسترده پزشکان و پرستاران از ایران گفته بود اکنون ۸۰۰ صندلی دستیاری پزشکی خالی است و ۵۰ درصد رزیدنت‌های بی‌هوشی بعد از قبولی انصراف می‌دهند.

به گفته او، سالانه بیش از سه هزار پرستار نیز از کشور مهاجرت می‌کنند اما وزارت بهداشت حتی به اندازه همین آمار به کادر درمان اضافه نمی‌کند به‌طوری که برخی بخش‌های بیمارستان‌های تازه افتتاح شده به دلیل نبود پرستار، تعطیل‌اند.