Mein Bild
Mitglied Vereingung zur Verteigung der Menschenrechte im Iran VVMIran e.V. عضو کانون دفاع حقوق بشر در ایران و شبکه مدافعین حقوق بشر ایران
اخبار نقض حقوق بشر در ایران Nachrichten über Menschenrechtsverletzungen im Iran

29.11.2023

-

 بیانیه کانون نویسندگان ایران به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان...

 به مناسبت «روز جهانی منع خشونت علیه زنان»، کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای با اشاره به  ابعاد «زن‌ستیزی نظام‌مند» در ایران اعلام کرد که نخستین گام‌های جمهوری اسلامی «برای سرکوب زنان، سلب آزادی پوشش با تحمیل حجاب اجباری بود».

در این بیانیه که امروز شنبه چهارم آذرماه منتشر شده، کانون نویسندگان ایران در مورد «زن‌ستیزی نظام‌مند» در ایران نوشت: «این زن‌ستیزی‌ در مقابله با جنبشی که با شعار زن، زندگی، آزادی سر برآورد درنده‌خویی خود را به‌غایت نشان داد.» در ادامه این بیانیه آمده است که جمهوری اسلامی از شیوه‌هایی چون «بازداشت گسترده به ویژه زنان،‌ نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران»، «بهره‌گیری از حربهٔ دیرینهٔ تجاوز و خشونت سازمان‌یافته در زندان و خیابان» و «مسموم‌سازی در مدارس و خوابگاه‌هاهی دخترانه» برای سرکوب معترضان استفاده کرده است.

کانون نویسندگان ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی در سال‌های ابتدایی حیات خود «به شتاب تمامی عرصه‌های زندگی زنان» را در نوردید نوشت که این مسئله «مجوزی شد برای تشدید انواع ستم‌ها بر زنان از خشونت‌های خانگی و کودک‌همسری گرفته تا قتل‌های ناموسی و اسیدپاشی به بهانه‌های گوناگون». در این بیانیه با اشاره به موارد گسترده سرکوب زنان در ایران تأکید شد: «اقدام‌های قانونی و فراقانونی برای کنترل خشم و اعتراض زنان و مطیع‌سازی آنان، روزبه‌روز به این جنبش عمق و گستره‌ی بیش‌تری داده‌اند.» بعد از آغاز اعتراضات سراسری «زن،زندگی،آزادی» در ایران زنان زیادی در مخالفت با حکومت حجاب از سر برداشتند. مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین تلاش کرده‌اند با اجرای لایحه حجاب و مجازات‌هایی مانند «جریمه‌های چند ده میلیون تومانی، مصادره اموال و حبس‌های سنگین» با زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، مقابله کنند که این تلاش‌ها همچنان ناکام بوده است.